Sökning: "Johanna Granlund"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Johanna Granlund.

  1. 1. Social hållbarhet i fysisk planering : En analysstudie över fem svenska kommuners hantering av social hållbarhet i översiktsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Johanna Granlund; Moa Möller Norberg; [2022]
    Nyckelord :social hållbarhet; översiktsplaner; fysisk planering; strategier; kommunala åtgärder;

    Sammanfattning : Social hållbarhet utgör tillsammans med ekonomisk och ekologisk, de tre hållbarhetsdimensionerna. Ekonomisk och ekologisk hållbarhet har länge varit prioriterade aspekter inom den fysiska planeringen, medan social hållbarhet har förlorat sin plats på agendan. LÄS MER

  2. 2. Att kunna bemästra hela verktygslådan : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässvårigheter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Granlund; Rebecca Bolin; [2022]
    Nyckelord :Sociocultural perspective; cultural tools; reading difficulties; Sociokulturella perspektivet; kulturella verktyg; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar i sin matematikundervisning för att tillgodose olika varianter av lässvårigheter. En kvalitativ metod med hjälp av intervjuer har använts för att kunna presentera ett resultat. LÄS MER

  3. 3. En vågskål av samhället och läroplanen : En kvalitativ studie om religionskunskapsundervisning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Granlund; Rebecca Bolin; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; läroplan; läroplansteori; formulering; transformering; realisering;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur fyra F-3 lärare realiserar kursplanens centrala innehåll i religionskunskapsundervisning och vilka svårigheter och möjligheter lärare upplever med att undervisa i ämnet. Med hjälp av en kvalitativ metod har lärare intervjuats och ett resultat presenterats. LÄS MER

  4. 4. ”Möjligheten för att kunna delta i barnens lek utomhus känns enklare” : En undersökning i förskollärares syn och delaktighet i barns lek utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Pettersson; Frida Olsson-Granlund; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; förskollärare; lek; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vad förskollärare har för föreställningar om hur de förhåller sig till barnens lek utomhus. Detta i syfte för att få en ökad förståelse för deras roll i leken och under utevistelsen på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Ansvar ur ett Triple Bottom Line perspektiv : En fallstudie av ABB Corporate Research

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Johanna Edlund; Lina Blank; Elin Granlund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förklara hur ansvarsfrågan organiseras inom ABB Corporate Research Center och hur ansvar kan bidra till att företaget tar hållbart ansvar utifrån ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv som benämns Triple Bottom Line. ... LÄS MER