Sökning: "Johanna Hansson"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Johanna Hansson.

  1. 1. Från äldst till yngst. Pedagogers uppfattningar om överlämningar från förskola till förskoleklass.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Hansson; Marina Källman; Johanna Svensson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Handlingsplan; förskola; förskoleklass; Kommunikation; samverkan; övergång; överlämning och överlämningsetiskt förhållningsätt; ;

    Sammanfattning : Vid en övergång är en samsyn mellan pedagoger central, där kommunikation och samverkan är grundläggande. I styrdokument beskrivs vad förskola och förskoleklass förväntas sträva efter i övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  2. 2. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Persson Hansson; [2024]
    Nyckelord :Hbtq; diskriminering; psykisk hälsa; ohövlighet på arbetsplatsen; coping; LGBTQ; discrimination; mental health; workplace incivility; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER

  3. 3. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER

  4. 4. När vi behöver varandra längre - förutsättningar för motivation till ett långt arbetsliv : Sju medarbetare från äldreomsorgen berättar vad de kan behöva för att arbeta länge

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Johanna Hansson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Mötet mellan empati och digitalisering i socialt arbete : Möjligheter och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Johanna Henriksson Hansson; Isabelle Adolfsson Bergström; [2024]
    Nyckelord :empathy; digitalization; compassion fatigue; compassion satisfaction; social work;

    Sammanfattning : The convergence of empathy and digitalization has become a focal point of exploration in society. As traditional modes of interaction evolve in the face of technological advancements, the interplay between human empathy and the digital world unfolds in intricate ways. LÄS MER