Sökning: "Johanna Hjort"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Johanna Hjort.

  1. 1. Högläsning – en språkutvecklande fruktstund : En kvalitativ studie om lärares högläsning som undervisningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Svensson; Johanna Hjort; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; sociokulturellt perspektiv; skola; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur lärare i lågstadiet arbetar med högläsning i undervisningen samt hur lärarna uppmuntrar till elevers lärande i det arbetet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I forskningsläget framgår det att lärarens undervisningspraxis är av vikt för att utveckla elevers ordförråd och läsförståelse vid högläsning. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens möjliga effekt på lågstadieelevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Hjort; Amanda Karlsson; Hanna Svensson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Språkutveckling; Lärare; Lågstadieelev; Effekt;

    Sammanfattning : Litteraturstudien syftar till att sammanställa aktuell forskning om högläsningens möjliga inverkan på lågstadieelevers språkutveckling. I kursplanen i svenska framträder språket som ett betydande verktyg för att lära men även för att senare kunna verka i samhället vilket motiverar ett aktivt arbete med elevers språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Samverkan i den flerspråkiga förskolan : En studie om hur förskollärare samverkar med vårdnadshavare som har annat modersmål än svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Hjort; Malin Wernersson; [2019]
    Nyckelord :Föräldrasamverkan; samverkan; förskola; flerspråkighet; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att öka förståelsen för vad en god samverkan kan vara och hur förskollärare kan arbeta gällande samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Intresset till denna studie grundade sig i de erfarenheter vi samlat på oss under vår verksamhetsförlagda utbildning där vi uppmärksammat en problematik men även en stor flexibilitet i förskollärarnas arbete gällande samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 4. Återkopplingsstrategier i klassrummet : lärares beskrivningar och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johanna Hjort; [2018]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; lärares förhållningssätt; lärprocesser;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares förhållningssätt till återkoppling, en strategi inom formativ bedömning. Inledningsvis ges en kort bakgrund till formativ bedömning. Därefter sker en redogörelse för forskning kring återkoppling. LÄS MER

  5. 5. Hello, 1950s? You left your oppressive gender roles in our century. : En studie om könsstereotyper inom marknadsföring på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Tekniska Högskolan

    Författare :Johanna Hjort; Emma Larsson; [2016]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Instagram; gender; marketing; skin care products; social media; New Media; Könsstereotyper; Instagram; genus; marknadsföring; hudvårdsprodukter; sociala medier; New Media;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien var att studera skillnader i marknadsföring av hudvårdsprodukter riktat till kvinnor respektive män på Instagram. Genom att titta på helhetskonceptet av företagens instagramkonton utreds vilka könsstereotyper som används för att inspirera kvinnor och män till att följa dem på Instagram. LÄS MER