Sökning: "Johanna Holmström"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Johanna Holmström.
6. Styrning av säljbolag - En studie av hur säljbolag i en global industrikoncern styrs på distans
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansieringSammanfattning : In today's globalized world it is essential to achieve goal congruence within a multinational corporation despite the distances between the headquarters and subsidiaries. A case study has been performed to examine how control of sales units within a Swedish multinational corporation is achieved. LÄS MER
7. Får jag ta med min bebis in? En fokusgruppstudie om bebisföräldrar på folkbiblioteket.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the functions of the public library for parents of infants and how they see the ideal library. The research questions are: How do parents of infants use the library and what are their experience of it? What opinions and wishes do parents of infants have regarding the library? How can library services be developed to better match the needs of the parents of infants? The theoretical approach is based on Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen’s model of the public library’s functions and the model of classification by Ellen-Merete Duvold and Gunnar Sæbø. LÄS MER
8. ABC-kalkylering inom skolverksamheten - En fallstudie av Uppsala kommun
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Problemet för de kommunala verksamheterna är hur de ska få de tilldelade resurserna att räcka till för att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. Under senare tid har man infört nya styrverktyg inom den kommunala verksamheten, ett av dessa är ABC-kalkylering. LÄS MER
9. Belöningssystem ur ett styrperspektiv ~ En fallstudie av företaget SkiStar
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Utvecklingen mot ett kunskaps- och tjänstesamhälle har föranlett företagen att förändra sin styrning för att möjliggöra en ökad målkongruens. Trots omvandlingen av ekonomistyrningen ses belöningssystemet i många företag fortfarande som ett isolerat verktyg som inte ingår i den övergripande styrningen av verksamheten. LÄS MER