Sökning: "Johanna Huuhka"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Johanna Huuhka.

  1. 1. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Huuhka; Johanna Lax; [2023]
    Nyckelord :Logopedi; vårdnadshavarares upplevelser; språkstörning; språkutveckling; språkstimulans; intervention; föreläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER

  2. 2. Synliga eller osynliga? : En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku; [2020]
    Nyckelord :Sveriges nationella minoritetsgrupper; samer; judar; tornedalingar; sverigefinnar; romer; läroböcker; andrafiering; följemeningar;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att genom en undersökning belysa och beskriva hur Sveriges fem nationella minoritetsgrupper framställs i historia-, religions-, geografi- och samhällskunskapsböcker. Tidigare forskning inom fältet har konstaterat att fakta om Sveriges nationella minoritetsgrupper i läroböcker till stora delar är bristfällig och bygger delvis på schablonartade stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Vem får vara med? : En studie om hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku Johansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok. Utöver styrdokumenten har lärare stor frihet att själva välja hur kunskapsinnehållet ska förmedlas. Detta  innebär att ett visst innehåll inkluderas och ett annat innehåll exkluderas. LÄS MER