Sökning: "Johanna Lindér"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Johanna Lindér.
1. Men vi talade inte om Asperger. En cripläsning av två svenska ungdomsromaner och deras gestaltning av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : In this essay I’ll be doing a Crip Reading of two Swedish young adult novels, Här ligger jag och blöder and Jag är ju så jävla easy going. By using Crip Theory and “Skevteori”, I examine how disabilities are constructed and performed within the text, as well as how it's talked about and viewed among the novels’ characters. LÄS MER
2. Meriter, meritering och meritokratiska organisationer : En fallstudie om motivation, styrning och prestationer på Luleå tekniska universitetet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Universitet är stora meritokratiska organisationer där strävan efter konkurrenskraft aldrig tar slut. Universitetets främsta roll är att utbilda, forska och bygga ny kunskap. Medarbetares kompetens och ytterst meriter samt att bygga rätt sammansättning av meritering är därför centralt för universitetet. LÄS MER
3. Mäklarveteraners motivation och personlighet : En tvärsnittstudie kring de fastighetsmäklare som varit i branschen längst
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Mäklarveteraners motivation och personlighet Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johanna Linder och Arshia Motamedi Handledare: Jonas Kågström Datum: Maj 2021 Syfte: Syftet med denna studie är att analysera mäklarveteraners motivation och personlighet. Metod: Studien har tillämpat en kvantitativ forskningsansats och ett deduktivt förhållningssätt har praktiserats. LÄS MER
4. Relationell kompetens i praktiken- och dess påverkan på elevers delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med ansats utifrån det relationella perspektivet är att försöka se skillnader och likheter i relationer - det viktiga är inte vad lärare gör utan hur de gör i relationen till eleverna. Vi vill lyfta fram lärares relationskompetens - det som sker i förhållandet, samspelet och interaktionen mellan pedagoger och elever och titta på hur det påverkar elevernas delaktighet. LÄS MER
5. Barnmorskans förhållningssätt vid efterbördsskedet. En observations- och intervjustudie
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Efterbördsskedet definieras som tiden från barnets födelse till dess att moderkakan är framfödd och är den första stunden tillsammans för föräldrarna och det nyfödda barnet. På grund av risken för blödning är efterbördsskedet ett riskfyllt stadie för kvinnan, och handläggningen kan ske på olika sätt för att minska denna risk. LÄS MER