Sökning: "Johanna Lundin"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden Johanna Lundin.

  1. 11. Berättelser utan ord : Kommunikation genom samisk materiell kultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Johanna Lundin; [2018]
    Nyckelord :Communication; Sápmi; identity; Sami; archaeological studies; jewellery; iron age;

    Sammanfattning : This essay aims to gain a deeper understanding for the beliefs and identity of the sami people in Sápmi, northern Scandinavia through observation of their material culture. More specifically the object of interest is different types of jewellery made from materials like horn, silver and tin dat- ed to iron age 500 BC to 1300 AD. LÄS MER

  2. 12. Interkulturalitet i bildundervisningen : En litteraturstudie om bilddidaktisk forskning gällande interkulturell kommunikation i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Johanna Lundin; [2018]
    Nyckelord :Interkulturalitet; bild; bilddidaktik; mångkultur; undervisning; kommunikation;

    Sammanfattning : Bildlärares och elevers förståelse av subjektiva upplevelser i olika bildmässiga sammanhang utifrån kultur och värderingar, är essentiell för kommunikation och utveckling i ett mångkulturellt klassrum. För att undvika missförstånd kan lärare med hjälp av kulturkompetens och ett interkulturellt perspektiv lättare uppfatta en sådan situation. LÄS MER

  3. 13. Lexikala drag i elevtexter : En jämförande studie av elever utan och i lässvårigheter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Adolfsson; Johanna Ek; Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :Lexikal nivå; skrivande; läsförmåga; elevtexter; elever utan och i lässvårigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra karakteristiska drag på lexikal nivå i narrativa texter skrivna av elever utan lässvårigheter samt likheter och skillnader på lexikal nivå mellan texter skrivna av elever utan och i lässvårigheter. Att undersöka skrivande på lexikal nivå hos elever utan lässvårigheter i jämförelse med elever i lässvårigheter är angeläget mot bakgrund av att både den språkliga förmågan och läsförmågan (däribland den lexikala kunskapen) utgör centrala komponenter i skrivandet. LÄS MER

  4. 14. Vattendelaren #Ihave : Hur hashtaggen #Ihave i samband med #Metoo kan definiera feminism

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna de Carvalho Lundin; Nicole Gartz; [2018]
    Nyckelord :#Metoo; #Ihave; Patriarchate; Gender Equality; Gemzøe; Hirdman; Ideal Type; Feminism.; #Metoo; #Ihave; Patriarkat; Jämställdhet; Gemzøe; Hirdman; Idealtyp; Feminism;

    Sammanfattning : The #Metoo debate also included other hashtags with the willingness to participate in the debate on gender equality. Including the hashtag #Ihave that symbolized the male perspective and came in response to #Metoo. LÄS MER

  5. 15. Att vara närstående till patienter med emotionell instabil personlighetsstörning : Upplevelser ur ett internetforumsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sandra Gustafsson; Johanna Lundin Lemke; [2017]
    Nyckelord :forum; närstående; emotionell instabil personlighetsstörning; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Närstående till patienter med emotionell instabil personlighetsstörning (EIPS) har visat sig påverkas negativt i sitt mående, och de upplever brist på stöd från sin omgivning. Vissa närstående vänder sig till internetforum för råd och stöd från andra i liknande situationer. LÄS MER