Sökning: "Johanna Malm"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Johanna Malm.

  1. 1. Pipelines, provocateurs and pacifists

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Spetz; [2024]
    Nyckelord :Climate change; climate activism; violence; nonviolence; deontology; consequentialism; values; ethics.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Would you fight climate change at any cost? In the modern day debate, opinions on the appropriate measures to draw attention to the climate crisis are divided. When conventional methods fall short, some activists resort to more assertive approaches. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelsestrategier kopplade till olika texttyper i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; Johanna Malm; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; texttyper; kvantitativ undersökning; undervisning; lärares upplevelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the use of different text types and reading comprehension strategies used within the Swedish language education. In addition, we examine the teachers' obstacles, possibilities, comfortability and experiences within this field. LÄS MER

  3. 3. Människa vs. Maskin : En studie om Artificiell Intelligens i marknadsföringens värld.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolina Thollander; Johanna Malm Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; B2B marketing; Digital marketing; Marketing mix; ChatGPT; AI in digital marketing; Artificiell Intelligens; B2B-marknadsföring; Digital marknadsföring; Marknadsföringsmix; ChatGPT; AI inom digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens, AI, har genom den senaste tidens tekniska utveckling fått en allt större roll inom marknadsföringsarbetet. Denna studie syftar till att undersöka hur ansvariga inom marknadsföring upplever att AI påverkar deras arbete samt hur ett möjligt samarbete mellan AI och människan kan se ut inom marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Läslust och läsmotivation : Hur svensklärare uppfattar och ser på sitt arbete med läslust och läsmotivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Malm; [2023]
    Nyckelord :Läslust och läsmotivation; läsförståelse; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how teachers perceive the concepts of reading pleasure and reading motivation, as well as how they view their work with reading pleasure and reading motivation in the classroom with their students. Through interviews with five active and qualified teachers, with different operating years in the same elementary school. LÄS MER

  5. 5. Elevers inre- och yttre motivation till läsning : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2022]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; extern reglering; introjektion; integration; identifikation; autonom; drivkraft; skola; elever; läsning; motivation till läsning; SDT och faktorer;

    Sammanfattning : Forskning visar på problematik rörande elevers läsvanor, vilket påverkar motivationen till läsning i skolan. Den enskilda läsningen förekommer olika mycket beroende på vilken skola som undersöks, trots att alla skolor ska arbeta för en lust till att lära. Mycket beror på elevers motivation till en handling, i detta fall läsning. LÄS MER