Sökning: "Johanna Olofsson"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Johanna Olofsson.

  1. 1. Planerad undervisning kan även vara i stunden, det handlar om vad du tänker här och nu : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Olofsson; Johanna Stridh; [2023]
    Nyckelord :Förskola; ramfaktorer; förutsättningar; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka åtta förskollärares erfarenheter av planerad undervisning. Vi ville undersöka vilka förutsättningar förskollärare beskriver att de har för att bedriva planerad undervisning samt när den planerade undervisningen i förskolan sker. LÄS MER

  2. 2. Att leva med känslan av att ha mist endel av sig själv. : Kvinnors livskvalitet efter mastektomi till följd avbröstcancer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Johanna Lubran; Matilda Olofsson; [2023]
    Nyckelord :kvinna; litteraturstudie; livskvalitet; mastektomi; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerformen som drabbarkvinnor i Sverige. De behandlas oftast med bröstbevarande kirurgi följt avstrålbehandling. Flertalet kvinnor behöver genomgå mastektomi, vilket kanha en inverkan på kvinnornas livskvalitet. LÄS MER

  3. 3. En metod inspirerad av Talk for Writing : Ett sätt att utveckla elevers vokabulär i engelska i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Olofsson; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; flermetodsforskning; imitationsmetoden; kvasiexperiment;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att testa en metod inspirerad av metoden Talk for Writing, i studien benämnd imitationsmetoden, i engelska med elever i årskurs 3. För att uppnå syftet med studien formulerades två forskningsfrågor: Hur effektiv är undervisning baserad på imitationsmetoden vid utveckling av elevers vokabulär? Hur anger elever att deras upplevelse påverkas av undervisning i engelska baserad på imitaionsmetoden? Studien genomfördes utifrån en flermetodsansats där både kvantitativa och kvalitativa undersökningar användes samt att studien utgick från en kvasiexprementell forskningsdesign. LÄS MER

  4. 4. Relationskvalitet i en digital kontext : En studie av SME-bankrelationen under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Johanna Stéen; Felicia Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Relationship quality; Commitment; Trust; Satisfaction; SME; Banking; Digitalization; Relationskvalitet; Engagemang; Förtroende; Tillfredsställelse; SME; Bank; Digitalisering;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digitaliseringen har resulterat i att pappersbaserade kontanter har effektiviserats till bankkort och internetbetalningar, vilket har möjliggjort att utförandet av bankärende kan göras dygnet runt och varsomhelst. Till följd av utvecklingen har den traditionella fysiska bankrelationen begränsats och övergått till en mer digital relation. LÄS MER

  5. 5. “Jag skulle vilja att vi sågs som en enhet” : En kvalitativ studie om arbetet med tillgängligalärmiljöer i fritidshemmet för elever i behov avextra anpassningar och särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Arvid Persson; Johanna Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Pedagoger i fritidshemmet; samverkan; fysisk miljö; social miljö; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fritidshemmet arbetar för att skapa tillgängliga lärmiljöer för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Hur samverkar pedagoger i fritidshemmet med klasslärare för att skapa tillgängliga lärmiljöer och hur upplever pedagogerna att rektorer och specialpedagoger stöttar dem i detta arbete? Studien bygger på semistrukturerade intervjuer där nio pedagoger i fritidshemmet har intervjuats på tre olika skolor. LÄS MER