Sökning: "Johanna Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden Johanna Olsson.

  1. 1. Sjukvårdspersonalens upplevelser av överrapportering när patienten anländer med ambulans till akutmottagning : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ida Olsson; Johanna Alldén; [2021]
    Nyckelord :Handover; patient handover; emergency department; ambulance; healthcare staff; experience; communication; Överrapportering; patientöverlämning; akutmottagning; ambulans; sjukvårdspersonal; upplevelser; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Akutsjukvård bedrivs under dygnets alla timmar, oberoende av verksamhet och plats och innefattar både ambulanssjukvård och akutmottagningar där legitimerade sjuksköterskor eller kvalificerad personal arbetar. Överlämningen innebär en process som involverar överförande av information samt en övergång av vård till nästa vårdgivare. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors erfarenhet av förlossningsrädsla ur ett patientperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hendrin Mado; Johanna Olsson; [2020]
    Nyckelord :Childbirth; fear; experience; person-centered care; women; Förlossning; kvinnor; personcentrerad omvårdnad; rädsla; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund Förlossningsrädsla är ett fenomen som växt fram över tid och som enligt forskning från 1981, 1998 och 2009 ökat med åren. Förekomsten, graden och upplevelsen skiljer sig åt bland kvinnorna. LÄS MER

  3. 3. ”Inte alla män” – En problematisering av arkeologisk könsbedömning utgående från tidigare tolkningar av två kvinnogravar med hjälp av genusteori

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Johanna Caroline Olsson; [2020]
    Nyckelord :Birkakrigaren; Bj. 581; Barumskvinnan; Bäckaskogskvinnan; archaeological sex determination; gender theory; comparative method.; Birkakrigaren; Bj. 581; Barumskvinnan; Bäckaskogskvinnan; arkeologisk könsbedömning; genusteori; komparativ metod.;

    Sammanfattning : Archaeologists have employed a method to determine individuals’ sex through objects in grave contexts, this method is called archaeological sex determination. However, this method has proven to be misleading in interpretations in correlation with the concepts of gender and sex. LÄS MER

  4. 4. Implementation of Nodes in HVDC Grids

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Olsson; [2020]
    Nyckelord :HVDC transmission; inverter; pulse width mod-ulation inverters; pulse width modulation; power quality; har-monics; bipolar switching; unipolar switching; total harmonicdistortion;

    Sammanfattning : This project is made for a deeper understanding ofhow frequency and amplitude of the waves that create the controlwave in a Pulse Width Modulated 2-level inverter affect the powerquality and power losses. The results were that a high frequencyreduces the Total Harmonic Distortion but increases the powerloss. LÄS MER

  5. 5. Finns det möjlighet att delta? : en studie om hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonna Olsson; Johanna Mathisson; [2020]
    Nyckelord :Assistive technology; digital tools; ICT; reading and writing difficulties; participation; togetherness; accessibility; cooperation.; Assisterande teknik; digitala verktyg; IKT; läs- och skrivsvårigheter; delaktighet; tillhörighet; tillgänglighet; samhandling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur olika professioner ser på hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer och deltagarna består av två specialpedagoger, en speciallärare, en logoped, en IT-pedagog och en forskare inom läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. LÄS MER