Sökning: "Johanna Rask"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Johanna Rask.

  1. 1. Vilken påverkan har funktionellt skrivande på elevers skrivutveckling? : En kvantitativ textanalys av elevtexter i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Rask; Susanne Paulsson Yildiz; [2022]
    Nyckelord :Funktionellt skrivande; Socialsemiotiska perspektivet; Skrivutveckling; Tidiga skolår; Textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om vilken påverkan funktionellt skrivande har på elevers skrivutveckling. Studien görs inom ett projekt där man genomfört en intervention för funktionellt skrivande där interventions- och kontrollklasser jämförs. LÄS MER

  2. 2. Storleken har visst en betydelse : En kvantitativ studie om sambandet mellan relationsskapande och klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Paulsson Yildiz; Johanna Rask; [2021]
    Nyckelord :Relationsskapande; Klasstorlek; Enkät; Gruppsykologi; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om sambandet mellan relationsskapande, mellan lärare och elev, och klasstorleken. De frågor som undersöks är; Hur bedömer lärarna relationerna i klassen?; Vilka faktorer anser lärarna påverkar relationsskapande till eleverna i klassen?; Vilken inställning har lärarna till klasstorlek i allmänhet och den egna klasstorleken i synnerhet?; Hur ser relationen mellan relationsskapande och klasstorleken ut? Undersökningen är kvantitativ i form av en webbenkät med slutna frågor. LÄS MER

  3. 3. En förskola för alla : En studie om förskolans inkluderande verksamhet i relation till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Rask; Johanna Sjöström; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; enkät; sociokulturellt perspektiv; intervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Hur upplevs dagliga promenader påverka elevers upplevda koncentrationsförmåga, vakenhet och motivation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Linn Ringsten Frank; Johanna Malmberg; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieskola; objektiva mätningar; fysisk aktivitet; enkät; lektion; stegräknare; pulsmätare; aktivitetsnivå; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt resultaten från två översiktsartiklar lever dagens ungdomar och unga vuxna sällan upp till rekommenderad fysisk aktivitetsnivå. Rekommendationerna för att främja hälsa och förebygga ohälsa bland unga vuxna över 18 år är aerob fysisk aktivitet på måttlig intensitet minst 150 minuter/vecka eller aerob fysisk aktivitet på hög intensitet minst 75 minuter/veckan. LÄS MER

  5. 5. Jesus går på vattnet : Vad händer med bibelberättelsen när den återberättas för barn?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nya testamentets exegetik

    Författare :Johanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :Barnbibel; Jesus går på vattnet; Matt 14:22-33; Mark 6:45-52; Joh 6:16-21; Barnens bibel; Barnbibeln; De yngstas bibel; Barnbiblar;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras, främst med hjälp av en narrativ analys, berättelsen om när Jesus går på vattnet i Barnens bibel med text av Anne de Vries och svensk översättning av Ylva Eggehorn, Barnbibeln med text av Gwen Ellis och svensk översättning av Åsa Hofverberg och De yngstas bibel med text av Karyn Henley och svensk översättning av Ulla-Stina Rask. Syftet med uppsatsen att se om några, och i sådana fall vilka, förändringar som sker när en bibelberättelse återberättas för barn, och sedan se hur dessa påverkar berättelsen. LÄS MER