Sökning: "Johanna Söderberg"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Johanna Söderberg.
1. Äldres möten med barn på vårdboenden : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : SAMMANFATTNINGBakgrund: Antalet äldre i Sverige blir fler och medellivslängden ökar. Meningsfulla aktiviteter, balans mellan förmågor och utmaningar samt positiv livssyn framkom som förutsättningar för att uppnå hälsa hos äldre. När äldre beskriver lycka påtalas ofta barn. LÄS MER
2. Förebyggande av hamstringsskador hos elitaktiva friidrottare i skandinavien
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Hamstringsmuskulaturen drabbas ofta av skada då den involverar två leder och utsätts för stor längdförändring främst vid maximal sprintlöpning och hopp inom bl.a. friidrott. Att träna förebyggande har visat sig vara effektivt för att minska risken för skador. LÄS MER
3. Individanpassad marknadsföring - Relevant eller påträngande?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Studien ämnar att skapa en djupare förståelse för individanpassad marknadsföring och hur individanpassade annonser påverkar individers positiva målgruppsresons i form av individers klickintention. Metod: Studiens metod grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod med en hermeneutiskt fenomenologiskt strategi. LÄS MER
4. Interventioner för läsutveckling -En systematisk litteraturstudie om intensivträning för läsutvecklingen hos elever med lässvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar olika interventionsstudier som undersöker på vilket sätt interventionerna påverkar läsutvecklingen hos elever med lässvårigheter. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att skapa en sammanställning av forskning som finns inom området. LÄS MER
5. "Det handlar om att se likheter, inte olikheter" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om interkulturalitet och alla barns delaktighet i interkulturalitetsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om vilka uppfattningarförskollärare har om interkulturalitet samt deras erfarenheter av att arbeta med interkulturalitet och göra alla barn delaktiga i det arbetet. För att besvara syftet utgick studien ifrån följande frågeställningar: Vad är framträdande i förskollärarnas uppfattningar om begreppet interkulturalitet?,Vad är framträdande i förskollärarnas beskrivningar av sina erfarenheter av att arbeta med interkulturalitet? ochVad framträder i förskollärarnas beskrivna erfarenheter av att göra alla barn delaktiga i arbetet med interkulturalitet? I studien har kvalitativ metod använts, och empirin har samlats in genom enskilda semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på fem olika förskolor. LÄS MER