Sökning: "Johanna Saga"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Johanna Saga.
1. Från röstsedlar till rikedom: Kan demokrati förklara skillnad iBNP per capita? : En multipel regressionsanalys av paneldata
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Det finns stora skillnader i nivån av BNP per capita mellan länder som inte går att förklara med nuvarande teorier om konvergens, det vill säga att fattiga länder kommer att komma ifatt rika länder på lång sikt. I stället verkar skillnaderna i länders inkomstnivå bestå. LÄS MER
2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
3. ‟Mellan två världar tycktes jag sväva...” : En queer läsning av Hervararsagan
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : With the theory based in queer theories and gender studies, this bachelor thesis in literature, ‟I seemed myself to be set between worlds...” - A queer reading of the Hervarar Saga, does a queer reading and analysis of Hervor in the Icelandic fornaldarsaga, Hervara Saga. LÄS MER
4. Covid-19-pandemins påverkan på den svenska Venture Capital-marknaden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Entreprenörskap och företagande är essentiellt för ekonomisk tillväxt i ett land. Det bidrar med innovativa idéer som utvecklar samhället och möjliggör fler arbetstillfällen. För att entreprenörer och företag ska kunna utveckla dessa idéer krävs kapital, vilket emellertid kan vara svårt att erhålla. LÄS MER
5. Disrupting Heritage: A Qualitative Study of how Luxury Fashion Heritage Brands are Perceived by Brand Public Members During a Rebranding
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : The aim of this study was to determine in what manner a luxury fashion heritage brand can rebrand from the perspective of brand public members. In line with the relativist and social constructivist stance taken in this study, a netnography of posts and belonging comments on the Instagram accounts of this study’s two example companies, Burberry and Gucci, was conducted. LÄS MER