Sökning: "Johanna Schmidt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Johanna Schmidt.

  1. 1. Hur arbetar rekryteringspersonal med attutforma platsannonser för ledarpositioner? : En kvalitativ studie i processerna och språkbruket kringplatsannonser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Jönsson; Maria Somi; [2020]
    Nyckelord :annonsutformning; kandidatmatchning; ledarannonser; rekryteringsteori;

    Sammanfattning : Denna studie behandlade frågan hur rekryteringspersonal arbetar med utformningen avplatsannonser för ledarpositioner. Ofta kan det vara svårt att få in rätt sökande till just ledarpositioner,vilket är varför en väl utformad platsannons är viktigt vid denna typ av rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Blueberries of Wrath : An examination of the complexity in the Swedish berry industry

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Johanna Wimby Schmidt; [2013]
    Nyckelord :blueberries; labor migration; UN Global Compact; corporate social responsibility; Austria;

    Sammanfattning : In the early 21st Century Sweden’s daily press was full of articles of Asian migrant workers that was picking berries in the north of the country. It was reported that the pickers was exploited by the industry and that it was complete chaos in the berry forests and that no one wanted to take responsible for the situation. LÄS MER

  3. 3. Hur country of origin som en del av ett varumärkeskoncept påverkar ett företags internationaliseringsbeslut : En fallstudie av företaget Boomerang

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mia Ekholm; Johanna Schmidt; [2011]
    Nyckelord :Country of Origin; Varumärkeskoncept; Internationalisering; Nationsimage; Boomerang;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en fallstudie av företaget Boomerang utreda hur ett varumärkeskoncept med en stark koppling till företagets ursprungsland påverkar beslutsfattandet kopplat till företagets internationalisering. Med avstamp i det teoretiska ramverket där det beskrivs hur country of origin som en del av ett varumärkeskoncept kan påverka ett företags internationalisering genomfördes intervjuer med Boomerangs VD och med företagets marknadschef. LÄS MER

  4. 4. Same, Different or Diverse? An Analysis of the European Union´s Gender Mainstreaming Policies- A Critical Comment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Schmidt; [2008]
    Nyckelord :Gender mainstreaming; the EU; Discourse Theory; Gender EqualityRepresentations; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This paper examines the adoption of the EU´s gender mainstreaming policies. More specifically, the purpose of this paper is to explore how gender equality has been constructed and what this implies in terms of representations of gender and possibilities of transformation. LÄS MER

  5. 5. Det hegemoniska förtrycket Ursprungsbefolkningar/nybyggarsamhällen En kritisk diskussion om medborgarskapet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Schmidt; Anna Niska; [2006]
    Nyckelord :Ursprungsbefolkningar; Social marginalisering; Medborgarskap; Kritisk diskussion; Konstruktion; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Många av världens ursprungsbefolkningar lever i nybyggarsamhällen, där deras situation präglas av en social marginalisering och tyngs av sociala problem. För att kunna ge ett bidrag och ökad förståelse kring denna problematik är studien utformad som en kritisk diskussion kring medborgarskapet. LÄS MER