Sökning: "Johanna University"

Visar resultat 21 - 25 av 269 uppsatser innehållade orden Johanna University.

  1. 21. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 22. Bibliometriska indikatorer som medskapare av verkligheten : Hur prestationsbaserade utvärderingssystem inverkar på samhällsvetenskapliga forskningspraktiker och vetenskapliga kommunikation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johanna Tallefors; [2023]
    Nyckelord :Library and information studies; Research evaluation; Bibliometrics; Social Sciences; Research practices; Research Quality; Publication patterns; Disciplinary norms; Constitutive effects; Performance-based research funding; Academic Profession; Recruitment Processes; Candidate Evaluation; Peer Review; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The scope of this master thesis is the scientific publishing in Social Science at Lund University. By combining bibliometric studies and qualitative interviews, this thesis investigates how scholars in Social Sciences at Lund University respond to performance- based evaluation. LÄS MER

  3. 23. Vägen till ett hälsosamt åldrande för transnationellt adopterade : En fenomenografisk analys ur ett livsloppsperspektiv

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Institutet för gerontologi

    Författare :Johanna Häggberg; [2023]
    Nyckelord :Transnationellt adopterad; adoption; leva som adopterad; åldrande; äldre personer.; transnational adoptee; adoption; living as an adoptee; ageing; older people;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag finns väldigt få transnationellt adopterade personer som är äldre (definierat enligt WHO som 60+) som en naturlig följd av att organiserad adoption började under 1960-talet. Men i takt med en allt mer åldrande befolkning behöver vi öka vår förståelse för eventuella framtida behov hos adopterade. LÄS MER

  4. 24. Empatins risker : En kvalitativ intervjustudie om chefers uppfattning och förståelse av empatitrötthet inom socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Johanna Hallin; Emilie Henry; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; empathy; social work; secondary trauma; empatitrötthet; empati; socialt arbete; sekundärt trauma;

    Sammanfattning : This study aims to examine the understanding of compassion fatigue, the burdens of social work, and its relevance within different social work organisations. Interviews were conducted with eight social work managers from various workplaces across Sweden. Participants volunteered to take part in the study. LÄS MER

  5. 25. Bienvenue   A Qualitative Study on How Identity of Foreign-Born Teachers Is Constructed in the French Classroom

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johanna ERIKSSON; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Professional Identity; Social Identity; Cultural Identity; Adaptation; Foreign -born teachers; French University;

    Sammanfattning : With the intention of understanding the opportunities, challenges, and construction of identity that foreign teachers encounter through their work in France, my study is grounded in the theory that identity is changeable, ongoing, and influenced by both past and current living situations. Furthermore, the professional, social and cultural theories propose that identity is constructed through our work and our place within a group or a culture. LÄS MER