Sökning: "John Dewey syn på barn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden John Dewey syn på barn.

  1. 1. Upplevelser, det tror jag är viktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Mundt-Petersen; Elinor Wallén; [2017]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; natural sience; lärande; miljö; natur; utomhuspedagogik; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte grundar sig i att skapa fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med och skapar förståelse för naturvetenskap i vardagen i förskolan. Utförd studie är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer av tre förskollärare från en naturvetenskap-och teknikprofilerad förskola i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. "Helt klart skogen" : Pedagogers syn på barnens-, pedagogens-, och miljöns roll för utveckling, lek och lärande i mötet med naturen i förskolan

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Nordin; Marie Lantz; [2012]
    Nyckelord :Förskola; utomhuspedagogik; natur; lärande i naturen; upplevelsebaserat lärande; lek; sinnen; samlärande; förskolans läroplan; hållbar utveckling; hälsa; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers syn på förskolebarns vistelse i naturmiljö. Undersökningen utgick från kvalitativa intervjuer, insamlade berättelser från pedagoger med ett eget naturintresse, om vilken betydelse naturvistelse kan ha för barns utveckling, lek och lärande. LÄS MER

  3. 3. Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefine Jönsson; Johanna Trulsson; [2010]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; styrdokument; John Dewey;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid utevistelse samt hur pedagogerna ser på utevistelsens betydelse för barns lärande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla utevistelsen. LÄS MER