Sökning: "John Dewey"

Visar resultat 21 - 25 av 177 uppsatser innehållade orden John Dewey.

  1. 21. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Lindström; [2022]
    Nyckelord :outdoor education; place-based education; experience-based learning; learning by doing; history education; utomhuspedagogik; platsbaserad undervisning; platsbaserat lärande; upplevelsebaserat lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER

  2. 22. "Klart man blir lite kritisk när man lär sig hur lätt det är att förvränga fakta" : En studie om källkritik och källtillit i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisa Fekete; [2022]
    Nyckelord :Source criticism; Source trust; Credibility; Information literacy; Upper secondary students; källkritik; källtillit; pålitlighet; informationskompetens; gymnasieelever;

    Sammanfattning : In recent years, theories have emerged about whether the source critical approaches that are encouraged in school affect students’ trust in credible sources. The purpose of this thesis is to illuminate the perspectives of upper secondary students; their experiences of lectures in source criticism, and how the teaching has affected their trust in the credibility of established news media, scientific research, and authorities. LÄS MER

  3. 23. Samhällskunskapslärares pedagogiska praktik i relation till deras uppfattning om syftet med samhällskunskap : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Liv Nilsson; [2022]
    Nyckelord :syfte; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kvalitativ intervju; gymnasieskola; demokrati;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker samhällskunskapslärares uppfattning av syftet med ämnet och deras uppfattning av sin pedagogiska praktik, samt hur lärarna uppfattar relationen mellan deras syn på syfte och pedagogiska praktik. Bakgrunden är en ämnesdidaktisk diskussion där lärares syn på vad eleverna ska använda kunskaperna till, har påverkan på undervisningens utformning. LÄS MER

  4. 24. practical, efficient, necessary

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för dans

    Författare :Sigrid Sjöholm; [2021]
    Nyckelord :martial arts; necessity; efficiency; practicality; urgency; relationality; dance; choreography;

    Sammanfattning : This essay is one part of my Bachelor's degree project, the other part being a dance performance with the title practical, efficient, necessary that was premiered in January of 2021. The essay discusses the main problem of the project (which was necessary movements and the lack thereof in dance) as for thoughts and methods that was used in the project in working with the theme of necessity. LÄS MER

  5. 25. Fritidshemmet som demokratisk arena : Ett samtida perspektiv på fritidshemmets demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Alshammar; [2021]
    Nyckelord :democracy; leisure centers; students interests; students needs; John Dewey; demokrati; fritidshem; elevers intresse; elevers behov; John Dewey;

    Sammanfattning : Based on the American philosopher John Dewey's (1859–1952) theoretical framework linked to the role of democracy in education, the purpose of this qualitative study is to explore the role of democracy in the contemporary leisure center, which, according to the current curriculum, should be based on students' experiences, interests and needs. Through interviews and observations, the study describes the educators 'perspectives and work with democracy, as well as how the students' experiences, interests and needs are mapped and manifested in the activities. LÄS MER