Sökning: "John Goodlad"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden John Goodlad.

  1. 1. Värdeladdade områden i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Hembo; Emil Eskilsson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; Förintelsen; ifrågasättande; kritiskt tänkande; motivering; planering; undervisning; värdegrund; värdeladdade områden;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur historielärare planerar, genomför och bedömer sitt arbete med värdeladdade områden för att uppmuntra eleverna till ifrågasättande utan att elevernas uttalanden strider mot värdegrunden. Vi använder tre stycken frågeställningar: "Hur planerar, genomför och bedömer historielärare arbetet med värdeladdade områden?", "Tillåts elever förhålla sig ifrågasättande till Förintelsen?" och "Hur motiverar lärarna sina metodiska och didaktiska val gällande arbetet med värdeladdade områden?". LÄS MER

  2. 2. Formeringen av en ämneskanon? : Exemplet: Skolämnet sociologi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jimmy Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Sociological Core – Canon – Formal Operational Curriculum – Discourse – Foucault;

    Sammanfattning : The purpose of the present essay is to clarify whether or not there is a core/canon in the subject of sociology and how the formation of this canon in such cases becomes a reality? Furthermore the intention is to elucidate which premises that control the subject selection at different levels of curriculum interpretation – textbook authors and sociology teachers – and how these actors legitimize their respectively selection. The theoretical basis is in large extent inspired by Michel Foucault’s view of discourses which is combined with John I. LÄS MER

  3. 3. Krav, möjligheter och gränser i fostrandet av den kritiskt tänkande medborgaren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Dahlberg; [2019]
    Nyckelord :fält; habitus; John Goodlad; kapital; klass; kontroversiella frågor; kritiskt tänkande; lärarperspektiv; läroplan; Pierre Bourdieu; samhällskunskap; sociokulturell; upplevelser;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarnas uppfattningar och upplevelse av krav, möjligheter och gränser i fostrandet av kritiskt tänkande medborgare i undervisning om kontroversiella frågor. Uppsatsen är metodologiskt strukturerad enligt John Goodlads läroplanering: formell läroplan, verkställd läroplan och upplevd läroplan. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundens mångfald - en analys av Lpo94

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Ahlfeldt; Daniela Zornik; [2006]
    Nyckelord :Värdegrund; Lpo94; Implementering; Tolkning;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur värdegrunden som den är definierad i Lpo94 implementeras i realite-ten. Undersökningen baseras på en komparativ studie mellan två högstadieskolor i södra Skå-ne. För denna komparation av skolorna ligger intervjumaterial som grundstomme men kom-pletteras även med elevenkäter. John I. LÄS MER