Sökning: "John Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden John Gustafsson.

  1. 1. "För att det ska bli en utbildning i mänskliga rättigheter behöver vi ju lyfta fram att det faktiskt är rättigheter det handlar om" : En kvalitativ intervjustudie om barns mänskliga rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Karlsson; Hedvig Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool education; The United Nations Convention on the Rights of the Child; UNCRC; Human rights education; HRE; didactics; children’s human rights; Early Childhood Education; Preschool teachers.;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to find out how preschool teachers could make children aware of their rights and how preschool teachers describe how they work with children’s human rights in the didactically planned teaching based on the four main principles, article 2, 3, 6 and 12 of the UN Convention on the Human Rights of the Child. This study was made against the background that the Convention on the Rights of the Child became Swedish law in January 2020. LÄS MER

  2. 2. Home alone...? : A qualitative study investigating how different factors guide Swedish ‘småhus’ owners' intention to rent out their primary residence.

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :John Eskengren; Olle Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Sharing Economy; P2P; Accommodation; Sweden; Renters; Hosts; Hosts’ Perspective; Homeowners; Theory of Planned Behaviour; Småhus;

    Sammanfattning : Background: Engaging in sharing economy practices has in recent years increased in popularity. Hence, renting a private home instead of traditional accommodation options are becoming more common among travellers. Previous research has focused on the demand side of renting accommodations. LÄS MER

  3. 3. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Blomqvist; Emma Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; relationer; förskollärare; förskola; trygghet; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. “Den fria leken utomhus är direkt avgörande för elevernas välbefinnande” : Fritidslärares uppfattningar i den fria lekens betydelse utomhus i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sebastian Nordin; John Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; fritidslärare; lek utomhus; förhållningssätt; uppfattningar; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Lek och utevistelse är grundläggande delar i fritidshemmets verksamhet. Tidigare forskning inom området fri lek, utevistelse och pedagogers förhållningssätt i den fria leken beskrivs i bakgrunden. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för en trygg anknytning. : The importance of play for a secure attachment.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Söderbom; Cassandra Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :theraplay; Ankytning; Lek; Pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers syn på samspel mellan lek och anknytning. För att genomföra vår studie har vi använt oss av våra frågeställningar: Vad anser pedagogerna om sambandet mellan leken och barnens anknytning till sekundära anknytningspersoner? På vilket sätt anser pedagogerna att de kan använda leken för att stärka barnets anknytning till sekundära anknytningspersoner? Anknytningsteorin av John Bowlby och Mary Ainsworth har varit den teoretiska referensramen som vi förhållit oss till. LÄS MER