Sökning: "John Hattie"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden John Hattie.

  1. 1. Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Zahra Motavalli Ali Abadi; Annette Ålund; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; digitalisering; fjärrundervisning; John Hattie; motivation; samhälle; skola; studieresultat; visible learning; General Works;

    Sammanfattning : Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Möjliga påverkansfaktorer på elevers matematiska skolresultat : - Intervjustudie utifrån ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Samir Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Påverkansfaktor; effektstorlek; elev- och lärarrelation; matematik; skolresultat; undervisning;

    Sammanfattning : I en klass finns det elever med olika behov och förutsättningar. Elevernas skolresultat varierar av olika anledningar. Syftet med undersökningen var att belysa möjliga påverkansfaktorer för elevers skolresultat utifrån ett elev- och lärarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Laget går före jaget : en kunskapsöversikt gällande effekterna av kooperativt lärande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Sahlsten; [2018]
    Nyckelord :effekt; kooperativt lärande; hållbar kunskap; elever; läranderesurser; svenskaämnet; styrkor; svagheter;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den här kunskapsöversikten har varit frågan om vilka kunskaper vi får i skolan som är hållbara över tid så till vida att vi får nytta av dem även senare i livet. Förmågan att samarbeta är exempel på en sådan kunskap. LÄS MER

  4. 4. Kommunikationsstilar i skolan : Lärarens uppfattning om kommunikationen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Niklas Oscarsson; [2016]
    Nyckelord :Kommunikation; Lärare; Ledning; Påverkan; Ideal; Kommunikationsstilar;

    Sammanfattning : AbstractThis paper had the goal to research what affects a teachers choice of communication during herlessons. To do this, it uses a survey sent to all of Karlstad-Hammarös gymnasieförvaltnings fulltime, graduated, teachers. LÄS MER

  5. 5. Key aspects to consider when designing an IT-tool based on scoring rubrics to support formative assessment: an exploratory design-driven study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Björn Englund; [2016]
    Nyckelord :Computer-aided assessment; formative e-assessment; scoring rubrics; grading criteria;

    Sammanfattning : Why this thesis is needed. This thesis is motivated by the falling school results of Swedish 15-year-olds, a lack of IT tools in Swedish schools and a call for turning the theory on formative assessment into practice. Previous research that is used in the thesis. LÄS MER