Sökning: "Jonathan Engman"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jonathan Engman.

  1. 1. Cornerstone Investors on the Swedish IPO Market – Salvation or Damnation?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Engman; Markus Leveen Pehrson; [2017]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: The effect of cornerstone investors on the Swedish IPO market - An event study on underpricing, aftermarket performance and effects of cornerstone investors Seminar date: 2017-05-29 Course: BUSN79: Degree Project in Accounting and Finance: Corporate Financial Management, Master level, 15 ECTS Authors: Jonathan Engman & Markus Levéen Pehrson Supervisor: Maria Gårdängen Purpose: The primary goal of this paper is to investigate cornerstone investor effect on underpricing and aftermarket performance in Swedish IPOs. By collecting an original and meticulous data set, the study examines underpricing, measured as first day returns, and aftermarket performance, measured in abnormal returns, one week to six months’ post-IPO. LÄS MER

  2. 2. Från motivering till investering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Engman; Philip Berntsson; Patrik Johannesson; Fredrik Åberg; [2016]
    Nyckelord :Nyemission; emissionsmotiv; informationsasymmetri; pecking-order; signalteori; abnormal avkastning; multipel regression; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Från motivering till investering - Nyemissionens effekt på aktiekursutvecklingen Seminariedatum: 2016-06-02 Kurs: Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 hp Författare: -Jonathan Engman -Philip Berntsson -Patrik Johannesson -Fredrik Åberg Handledare: Mattias Haraldsson Nyckelord:Nyemission, emissionsmotiv, informationsasymmetri, pecking-order, signalteori, abnormal avkastning, multipel regression Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om och till vilken grad det bakomliggande motivet till en nyemission påverkar det emitterande bolagets aktiekursutveckling. Metod: Studien baseras på en eventstudie där den abnormala avkastningen som uppstår till följd av en emissionsannonsering studeras. LÄS MER

  3. 3. Free to Play eller Free to Pay : En utforskande studie om hur Free to Play påverkarspelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Jonathan Karlsson; Kristoffer Engman; [2016]
    Nyckelord :Free to Play; Spelupplevelse; Affärsmodell;

    Sammanfattning : This paper deals with the relatively new business model for digital games called Free toPlay and how aspects of that business model can affect the players gaming experience. Thestudy is done through user studies with the use of interviews, observations and diaries. LÄS MER