Sökning: "Josefin Ivarsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Josefin Ivarsson.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Hedenskog; Darinee Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Flerspråkighet i förskolan; Barns modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver sitt förhållningssätt till barns olika modersmål, samt hur de beskriver sitt arbete för att stimulera språkutveckling för flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ‘’Att formulera en checklista att såhär ska vi göra eller såhär ska vi tänka är nästan omöjligt …’’ : En kvalitativ studie om socialsekreterares tolkningar och arbete kring omvårdnadsbehovet, barnets bästa och insatser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Elin Larsson; Josefin Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Nursing needs for children; the ”child’s best”; help interventions; social services; social workers; interpretations; perspektives.; Omvårdnadsbehovet; barnets bästa; insatser; Socialtjänsten; socialsekreterare; tolkningar; perspektiv;

    Sammanfattning : Previous research show that there is a knowledge cap in investigations on how social workers are supposed to interpret the nursing needs for children, in which the parent who has custody of the child is responsible for. The same knowledge cap is shown in how ”child's best” is supposed to be interpreted by social workers and be a red thread in the investigations. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter till lärande inom narturvetenskap : Hur möjliggör pedagoger barns lärande utomhus?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Ivarsson; RoseMarie Järlestig; [2016]
    Nyckelord :Naturvetenskap; barns lärande; pedagog; utomhuspedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagogerna arbetar utomhus kring barns lärande inom naturvetenskap. Observationer har genomförts på fyra förskolor. Resultatet visar att det finns skillnader kring pedagogers synsätt på barns lärande utomhus. Vår tolkning av studien är att pedagogerna har skiftande fokus i arbetet kring läroplanens mål. LÄS MER