Sökning: "Josefine Nielsen"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Josefine Nielsen.
1. ”Ömsom är jag John Bauer, ömsom är jag troll” : En historiedidaktiskt studie om hur John Bauers minne manifesteras i hans hemstad Jönköping
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of this essay is to study how the memory of the artist John Bauer is manifested by businesses and places around the city of Jönköping. This was done by observing how John Bauer’s memory is used in five different places as well as through dialogue with spokespersons from these five businesses to gather further information. LÄS MER
2. Unga vuxnas upplevelser av att leva med diabetes typ 1 : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 1 är en komplex kronisk sjukdom som blir allt mer frekvent i världen. Idag har cirka 50 000 personer diagnosen diabetes typ 1 i Sverige. Sjukdomsdebuten sker vanligtvis under en kort tidsperiod under barn- eller ungdomsåren och kräver stora omställningar i livet. LÄS MER
3. Digital teknik i elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt har varit att beskriva vad det samlade kunskapsområdet säger om hur digital teknik används som ett språkutvecklande hjälpmedel. Genom en systematisk litteratursökning valde vi ut de artiklar som vi ansåg vara relevanta för vår frågeställning. LÄS MER
4. En kvalitativ undersökning av barnskötare, förskollärare och förskolechefers syn på musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under 2016 fick vi en ny reviderad läroplan för förskolan. I Läroplan för förskolan (Lpfö98, 2018, s.6) står det att “Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar. LÄS MER
5. Taluppfattning är A och O! : En studie kring hur speciallärare och specialpedagoger kartlägger SUM-elevers grundläggande taluppfattning och hur stödundervisningen utformas för eleverna.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Students with learning difficulties in the area of mathematics often show a weak fundamental number sense, which can impact their abilities to reach their learning objectives in mathematics, if they are not given the appropriate support to develop to their full potential with consideration taken to their special needs. The focus of this study was to highlight how support teachers and specialists map these students fundamental number sense, as well as show how the additional support teaching is made out and individually developed. LÄS MER