Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Flerspråkiga barns språkutveckling i svenska : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med flerspråkiga barns utveckling i svenska språket
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar angåendeflerspråkiga barns språkutveckling i svenska, samt vilka metoder förskollärareanvänder i ett språkfrämjande syfte. Utmaningar i arbetet med flerspråkiga barnsspråkutveckling har även undersökts i syfte att skapa en nyanserad bild hur dessa kanhanteras. LÄS MER
2. Varför blev det en energikris? : En retorisk studie om svenska partiledares kriskommunikation online i samband energikrisen 2022-23
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The energy crisis in Europe has had a huge impact on several countries, giving both businesses and the general public a hard time paying the electric bills. In Sweden there has been a rather big controversy around the crisis and how to best solve it. LÄS MER
3. ”Det lockar ju mer med det digitala” : En kvalitativ studie om lärares användning av digitala verktyg i svenskundervisningen för årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. En likvärdig förskola : En kvalitativ studie om förskollärare och rektorers arbete för att skapa en likvärdig förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I vår studie vill vi bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar för att skapa en likvärdig förskola. I läroplanen för förskolan finns det inga konkreta riktlinjer om hur arbetet ska gå till för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. LÄS MER
5. Vad kan eleverna? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställda musiklärares strategier för bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker nyanställda musiklärare i grundskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studien undersöker vilka artefakter de använder när de bedömer och vilka prioriteringar som görs. Studien bygger på tre intervjuer i fokusgrupper som analyserats med tematisk analys. LÄS MER