Sökning: "Journalistförbundet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Journalistförbundet.
1. ”Vi väljer ut saker vi tycker läsarna har nytta utav” : – En undersökning av textreklam i Aftonbladets bilagor
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : I följande C-uppsats undersöker vi fenomenet textreklam och hur det uppenbarar sig i Aftonbladets bilagor. Tyngdpunkten ligger på att undersöka textreklam med Aftonbladets bilagor som fallstudie. Samtliga bilagor vi valt att undersöka ligger som digitalt format på Aftonbladets webb aftonbladet.se. LÄS MER
2. På andra sidan journalistutbildningen : En kvantitativ studie om tidigare journaliststudenters etablering på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna kandidatuppsats har som syfte att ta reda på hur nyexaminerade journaliststudenter från Södertörns Högskola etablerar sig på en allt mer konkurrenskraftig arbetsmarknad. Prognosen säger att journalistjobbet kommer att minska på sikt, samtidigt som det Svenska Journalistförbundet under de senaste två åren tagit fram rapporter som står till grund för deras åsikt; det borde utbildas färre journalister. LÄS MER
3. Vem ska betala för kompetensen? En kartläggning av Publicistklubben och Svenska journalistförbundets stipendiater mellan 1999-2013
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : This study has focused on the scholarships given by the two organizations Publicistklubben and Svenska journalistförbundet between 1999-2013. What type of journalism do they support and in which way? The media sector and the labour market for journalists have undergone dramatic changes since the mid-90s. LÄS MER
4. Hårt och mjukt i valbevakningen : En kvantitativ studie om manliga och kvinnliga journalister inom den politiska bevakningen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Politik har under hela 1900-talet varit ett manligt bevakningsområde. Men kvinnliga journalister har, framför allt under de senaste tjugo åren, tagit sig an ämnet i lika hög grad. LÄS MER
5. När reklam och journalistik vävs samman : En studie om hur textreklam i svenska tjejtidningar har förändrats under ett decennium
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Den här studien handlar om hur textreklam kommer till uttryck i svenska tjejtidningar och hur textreklam har förändrats under ett decennium. Vi har analyserat 25 nummer av tjejtidningarna Veckorevyn och Solo från år 2002 och 2012. Totalt har 953 texter analyserats. LÄS MER