Sökning: "Journalistik Sofie"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Journalistik Sofie.

  1. 1. ”VARFÖR SKA JAG STIRRA MIG BLIND PÅ EN KROPPSDEL NÄR JAG HAR EN KROPP SOM FUNGERAR?”. En kvalitativ fokusgruppstudie om kvinnor ur olika generationers åsikter och tankar kring skönhetsideal, baserat på medieutbudet under uppväxten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lindén; [2023-10-03]
    Nyckelord :Skönhet; skönhetsideal; kvinnor; mediegenerationer; medier;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this essay is to examine women’s perceptions from different generations linked to beauty ideals and the media selection during their childhood. To achieve the purpose of this study, three questions have been formulated to gain a deeper understanding on the subject. LÄS MER

  2. 2. Jakten på ansvar : hur fördelas ansvaret när en skandal inträffar?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Anna von Fabry-Eichner; Ida Eriksson; Lea Zimmerman; [2023]
    Nyckelord :mediedrev; #metoo; Benny Fredriksson; ansvar; journalistik; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar fallet Benny Fredriksson, en kulturprofil i Stockholm, som utsattes för ett kraftigt mediedrev, vilket i sin tur ledde till ett uppmärksammat självmord. Detta utspelade sig i ljuset av #metoo-rörelsen. Fokuset i uppsatsen kommer att ligga på frågan om ansvar. LÄS MER

  3. 3. Hysteriska kvinnor och likgiltiga män : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om gestaltningen av kvinnor och män i reality-programmen Vi eller Aldrig och True Love Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Maja Vallin; Sofie Wikenholm; [2023]
    Nyckelord :Framing theory; gender theory; reality tv; gender stereotypes; content analysis.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender stereotypes are portrayed and how stereotypes are being maintained through Swedish reality tv shows. The study aims to test the common-sense hypothesis that the Swedish Public Service is more attentive to equality and inclusiveness than commercial production companies, including the equal representation of genders. LÄS MER

  4. 4. REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Rönnvall; Sofie Özaras; [2022-02-24]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; Receptionsforskning; Trovärdighet; Reklam; Instagram; Influencer Marketing; Marknadsföring; Unga Kvinnor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika beroende på vilken sorts reklam det är samt hur den förmedlas? Teori: Electronic word-of-mouth, receptionsforskning Metod: Kvalitativ studie Material: Individuella semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens centrala resultat är att reklamens upplevda trovärdighet påverkas av en mängd olika faktorer såsom den upplevda genuiniteten i reklamen, influencers relation till produkten, hur personlig reklamen uppfattas, den uppfattade kommersialiteten i influencers reklam samt hur influencern uttrycker sig i förhållande till produkten som marknadsförs. LÄS MER

  5. 5. DE LEENDE RYTTARNA - En kvalitativ innehållsanalys av hur ryttare framställs i specialiserad och icke-specialiserad media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lahtinen Carlsson; [2020-09-18]
    Nyckelord :Ridsport; Hästar; Ridsports EM; Ryttare; Tidningen Ridsport; Framing; Hegemoni; Genus; Semiotik; Dagordningsteorin; Sportjournalistik;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur kvinnliga och manliga ryttare porträtteras i specialiserad och ickespecialiserad media. Teori: Dagordningsteorin, Framing, Semiotik, Genus, Hegemonisk Manlighet, Hegemonisk kvinnlighet Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Elva texter från Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Tidningen Ridsport. LÄS MER