Sökning: "Journalistik skola"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Journalistik skola.

  1. 1. VET DU VEM EN SVENSK UTLANDSVETERAN ÄR? - ”En studie av unga svenskars bild av veteraner från internationella konflikter”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Samuel Jubell; [2018-09-14]
    Nyckelord :veteran; veteransoldat; utlandsveteran; unga; insats; internationell; Försvarsmakten; media; kommunikation; mkv; semiotik; ptsd; bilden; soldat; användarteorin; uses and gratifications; ;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur bilden av svenska veteraner ser ut hos unga i Sverige och vad det är som bidragit till att det är så den ser ut. Teori: Semiotik, uses and gratifications Metod: Intervjuer genomförda på ungdomar 18-19 år gamla via telefon och i person. Material: 12 genomförda intervjuer. LÄS MER

  2. 2. “Måste vi flytta nu?” En kvalitativ innehållsanalys om vad som skrämmer och vad som lugnar barn i nyhetsrapporteringen om terrordåd.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Carlsson; Charlotta Dahlberg; [2018-02-08]
    Nyckelord :Terror; Fear; Child; Security; Calm; Lilla Aktuellt; Nyheter i Barnradion; Kamratposten;

    Sammanfattning : Title: “Do we need to move now?” A qualitative content analysis of what frightens and what calms children in the news report on terrorist attacks. Author: Hanna Carlsson and Charlotte Dahlberg Subject: Undergraduate research paper in Journalism studies, Dept. LÄS MER

  3. 3. KOMMUNICERA FÖR ATT ÖVERLEVA – En kvantitativ studie om gymnasieskolors kommunikation i syfte att rekrytera elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Tverelv; Johan Törnroth; [2016-09-08]
    Nyckelord :kommunikation; Strategisk kommunikation; gymnasiemarknad; gymnasiemarknadsföring; målgrupp; kanal; budskap;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Mathias Färdigh Sidantal: 65 (inklusive referenser och bilagor) Antal ord: 19 501 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieskolor i Sverige kommunicerar i syfte att rekrytera elever. Teori: Strategisk kommunikation (inklusive teorier om målgrupp, budskap och kanal) Metod: Kvantitativ webbenkät Material: Enkätsvar från 289 gymnasieskolor i Sverige Resultat: Med strategisk kommunikation som teoretisk ram redovisas hur de undersökta svenska gymnasieskolorna arbetar med målgrupper samt vilka budskap och kanaler de använder. LÄS MER

  4. 4. ”MER TEATER FÖR ELEVERNA” En kvalitativ intervjustudie om lärares kommunikationsbehov i samband med en teaterföreställning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Johansson; Jennifer Gustavsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :Teater; Skola; Kommunikationsbehov; Demokrati; Värdegrundsfrågor; Målgrupp; Opinionsledare;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin och år: Ht 2015 Handledare: Gabriella Sandstig Examinator: Malin Sveningsson Sidantal: 47 sidor exkl. bilagor Antal ord: 19 402 ord Rapport nr: Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar som lärarna upplever i värdegrundsarbetet kopplat till elevernas teaterbesök, med särskilt fokus på kommunikativa möjligheter och begränsningar. LÄS MER

  5. 5. Den komplexa skolan : En studie om informella processers betydelse för internkommunikationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linda Widetoft; Clara Rundgren; [2015]
    Nyckelord :internkommunikation; ledarskap; kultur; socialisering; skola; informell kommunikation;

    Sammanfattning : Problem: De informella processernas betydelse för internkommunikationen i en skolorganisation.   Syfte: Få en förståelse kring vilken betydelse informella processer har för internkommunikationen och hur de informella processerna flödar inom en skolorganisation. LÄS MER