Sökning: "Journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 2273 uppsatser innehållade ordet Journalistik.

  1. 1. Vad tycker du? Skriv till oss! En kvantitativ innehållsanalys av åsiktsmaterialet i Aftonbladet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Veronika Hohenstein; Amanda Jonsson; Erika Krusell; [2019-07-02]
    Nyckelord :Åsiktsmaterial; digitalisering; kommersialisering; tvåstegshypotesen; dagordningsteorin; medielogik; publikorientering; Aftonbladet.; Opinion pieces; digitisation; commercialisation; two-step flow of communication; agenda setting theory; media logic; audience orientation; Aftonbladet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether the seemingly increase in public debate over the past two decades has affected the amount of opinion pieces in the paper edition of Aftonbladet.The main questions we have answered in this study are the following; has the number of opinion pieces in Aftonbladets paper edition changed over the past twenty years, what topics and text genres are most frequent and has there been a change over time. LÄS MER

  2. 2. Kommodifierad feminism - "inte fördelaktigt, men inte uteslutande problematiskt" - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors meningsskapande av marknadsföring av feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Katarina Curran; Louise Sandqvist; Ingrid Wikehult; [2019-07-01]
    Nyckelord :Ambivalens; autenticitet; feminism; kommersialisering; kommodifierad feminism; marknadsföring; meningsskapande; postfeminism; symbolisk konsumtion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse kring fenomenet kommodifierad feminism och unga kvinnliga feministers meningsskapande kring fenomenet.Teori: Meningsskapande, postfeminism, symbolisk konusmtion.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”JAG KAN INTE FLYGA, JAG ÄR RÄDD” - En kvantitativ innehållsanalys om hur Dagens Nyheter rapporterar kring flygets klimatpåverkan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Cannmo; Alicia Francke; [2019-07-01]
    Nyckelord :Klimatpåverkan; flyg; miljöjournalistik; dagordningsteorin; lösningar; ansvar; gestaltning; medielogik;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie ämnar undersöka hur Dagens Nyheter, en av Sveriges största nyhetsmedier, skriver om flygets klimatpåverkan i nutid – genom att studera åren 2017 och 2018.Teori: Medielogik, gestaltningsteorinMetod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: Artiklar från Dagens Nyheter 2017- 2018Resultat: Denna studie har visat att Dagens Nyheter rapporterar om flygets klimatpåverkan i betydligt större utsträckning 2018 än 2017 och att flygets klimatpåverkan tenderar att vara sekundärt i artiklarna. LÄS MER

  4. 4. INFLUENCERN 2.0 – FRÅN REELL TILL VIRTUELL - En kvantitativ innehållsanalys av den virtuella influencern Miquela Sousas Instagramkonto

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nellie Karlsson; Hanna Lööf; [2019-07-01]
    Nyckelord :Virtuella influencers; Miquela Sousa; Lil Miquela; Instagram; självpresentation; Goffmans dramaturgiska perspektiv; inraming; personlig; fasad; persona;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur den virtuella influencern Miquela Sousas persona tar form på det sociala mediet Instagram.Teori: Det teoretiska ramverket består av Goffmans dramaturgiska perspektiv samt visuella verktyg för innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. FILTER ELLER #NOFILTER? - En kvalitativ studie av hur unga svenska kvinnor resonerar kring retuscherande kamerafilter på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maja Grandell; [2019-07-01]
    Nyckelord :Sociala medier; unga kvinnor; retuschering; kamerafilter; skönhetsideal; objektifiering; femininitet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med fördjupad förståelse för hur unga svenska kvinnor resonerar kring användning av och exponering för retuscherande kamerafilter på sociala medier.Teori: Genusteori, objektifieringsteori, Cultural StudiesMetod: Kvalitativ semistrukturerad intervjustudieMaterial: Studien bygger på transkriptioner av fyra enskilda intervjuer samt en parintervju. LÄS MER