Sökning: "Journalistikens kommersialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Journalistikens kommersialisering.

  1. 1. "Vårt jobb är inte att hålla någon under armarna” : En kvalitativ intervjustudie om lokala sportjournalisters förhållningssätt till yrkesidealen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilhelm Edlund; Gustavsson Emil; [2022]
    Nyckelord :Sportjournalistik; lokaljournalistik; kommersialisering; yrkesideal; källberoende;

    Sammanfattning : Problemformulering: Journalistikens professionalisering tog fart under 1900-talet. Sportjournalistiken har historiskt inte följt med i den utvecklingen, utan har många gånger inte setts som en accepterad del av journalistiken. LÄS MER

  2. 2. ”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Asplund; Nadia Mattsson; [2019-06-28]
    Nyckelord :Betalvägg; Betalstrategi; Journalist; Journalistik; Journalistikens kommersialisering; Nyhetsvärdering; Strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar. Teori: Journalistikens kommersialisering, Nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  3. 3. Rewrites i dagens “nyhetsfabriker” en kvantitativ innehållsanalys på unikt och delat medieinnehåll i två storstadstidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kristoffer Elisson Snygg; Viktor Johansson; [2018-02-12]
    Nyckelord :Rewrite; nyhetsbyråmaterial; morgontidning; delat medieinnehåll; unikt medieinnehåll; medielogik; journalistikens kommersialisering; nyhetskriterier; nyhetsfabrik;

    Sammanfattning : Titel: Rewrites i dagens ”nyhetsfabriker” English title: Rewrites in modern-day ”news factories” Författare: Kristoffer Elisson Snygg & Viktor Johansson Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin: Ht 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningson Sidor: 52 Antal ord: 15 729 Syfte: Att över tid undersöka graden av unikt respektive delat medieinnehåll i två svenska storstadstidningar. Hypotes: Under en åttaårsperiod (2009-2013-2017) har det delade medieinnehållet i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet ökat. LÄS MER

  4. 4. Val, vinst och visuellt : En komparativ studie mellan SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik under valet 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Philip Sandell; [2018]
    Nyckelord :politisk nyhetsjournalistik; public service; SVT; TV4; val; visuellt;

    Sammanfattning : Följande uppsats omfattar en komparativ studie av SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik kring valet 2014. Fokus för uppsatsen är det visuella med tre valda områden: bildkälla, grafik och intervjuobjekt. LÄS MER

  5. 5. "Kan vi inte ha lite kultur i kulturen?" : En kvalitativ intervjustudie angående kulturjournalistik i förändring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Johannes Widergren; [2017]
    Nyckelord :intervju; kommersialisering; kulturjournalistik; kvalitativ analys; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats syftar till att beskriva och öka förståelsen för det kulturjournalistiska fältets mående. Detta utifrån och med hjälp av verksamma och tillika namnkunniga kulturjournalisters egna utsagor. LÄS MER