Sökning: "Journalistikens kommersialisering"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Journalistikens kommersialisering.
1. "Vårt jobb är inte att hålla någon under armarna” : En kvalitativ intervjustudie om lokala sportjournalisters förhållningssätt till yrkesidealen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Problemformulering: Journalistikens professionalisering tog fart under 1900-talet. Sportjournalistiken har historiskt inte följt med i den utvecklingen, utan har många gånger inte setts som en accepterad del av journalistiken. LÄS MER
2. ”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar. Teori: Journalistikens kommersialisering, Nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativ intervjustudie. LÄS MER
3. Rewrites i dagens “nyhetsfabriker” en kvantitativ innehållsanalys på unikt och delat medieinnehåll i två storstadstidningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Rewrites i dagens ”nyhetsfabriker” English title: Rewrites in modern-day ”news factories” Författare: Kristoffer Elisson Snygg & Viktor Johansson Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin: Ht 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningson Sidor: 52 Antal ord: 15 729 Syfte: Att över tid undersöka graden av unikt respektive delat medieinnehåll i två svenska storstadstidningar. Hypotes: Under en åttaårsperiod (2009-2013-2017) har det delade medieinnehållet i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet ökat. LÄS MER
4. Val, vinst och visuellt : En komparativ studie mellan SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik under valet 2014
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Följande uppsats omfattar en komparativ studie av SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik kring valet 2014. Fokus för uppsatsen är det visuella med tre valda områden: bildkälla, grafik och intervjuobjekt. LÄS MER
5. "Kan vi inte ha lite kultur i kulturen?" : En kvalitativ intervjustudie angående kulturjournalistik i förändring
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna kandidatuppsats syftar till att beskriva och öka förståelsen för det kulturjournalistiska fältets mående. Detta utifrån och med hjälp av verksamma och tillika namnkunniga kulturjournalisters egna utsagor. LÄS MER