Sökning: "Judit Korcsolán"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Judit Korcsolán.

  1. 1. Kurslitteraturens språk upplevs förlora betydelse så snart budskapet uppfattas av läsaren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Judit Korcsolán; [2015]
    Nyckelord :language-dependent memory; text books; levels of processing; mother tongue; språkberoende minne; kurslitteratur; bearbetningsnivåer; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur individer upplever sin prestation och själva inlärningssituationen då kunskap som ska läras in på ett språk ska återges på deras modersmål i form av tentamen eller i andra diskussionssituationer. Sex personer intervjuades om deras upplevelser att läsa kurslitteraturen på ett främmande språk och sedan återge den inlärda kunskapen på deras modersmål, i detta fall, svenska. LÄS MER

  2. 2. Teaching Shakespeare’s Romeo and Julietin L2 adult education : A qualitative study on teachers’ and students’ opinions on Shakespeare and his language as a topic in the EFL classroom in formal and non-formal adult education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Judit Korcsolan; [2011]
    Nyckelord :literature in foreign language teaching; Shakespeare; Shakespearean language; adult learners in EFL; lifelong learning; formal and non-formal learning; Romeo and Juliet;

    Sammanfattning : This essay presents a literary study for adult students of English at English A level at Komvux (municipal adult education) and Vuxenskola (a study association for adult non-formal learning). It has its basis in the question whether reading Shakespeare in the original version is suitable for language learners as form, and is beneficial as content. LÄS MER