Sökning: "Julia Ingemarsson"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Julia Ingemarsson.

  1. 1. To portray the beautiful, exotic and feminine land of cheap export : How Sweden imagined Japan during Japonism, from 1858 to 1914

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Hugo Ingemarsson; [2021]
    Nyckelord :Japan studies; image of Japan; Japonisme; Sweden; Orientalism; Ethnocentrism; Colonialism; digital archives; Julia Beck; Richard Bergh; Leander Engström; Gustavsberg; Einar Jolin; Nils Kreuger; Carl Larsson; Karl Nordström; Jenny Nyström; Helmer Osslund; Rörstrand; Alf Wallander; Carl Wilhelmson; Anders Zorn;

    Sammanfattning : This master thesis explores the image of Japan in the artistic creations during Japonism in Sweden. Japan and Sweden first started trading in 1868 and knowledge about Japan in Sweden were limited at best. With the emergence of the Western art movement known as Japonism, ranging from 1858 to 1914, fascination for the unknown country grew in Europe. LÄS MER

  2. 2. Vem behöver lokala nyheter? En kvalitativ studie om unga vuxnas nyhetsvärderingar och medieval i dagens globaliserade samhälle.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Dimberg; Julia Ingemarsson; [2014-08-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel Vem behöver lokala nyheter? Författare Emelie Dimberg och Julia Ingemarsson Uppdragsgivare Dagspresskollegiet vid DEMICOM och SOM-institutet Handledare Mathias Färdigh Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet Termin Vårterminen 2014 Ord 19 002 Syfte Syftet är att undersöka unga vuxnas relation till lokala nyheter i jämförelse med internationella, samt hur de tar del av dessa nyheter. Metod Kvalitativ analys i form av strukturerade fokusgruppintervjuer Material Intervjuer med sammanlagt elva respondenter vid tre fokusgruppintervjuer Huvudresultat Det finns hos målgruppen skillnad i uppfattning av begreppet lokalt, vilken påverkas av tiden man befunnit sig på orten och tidigare erfarenheter. LÄS MER