Sökning: "Julia Ivarsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Julia Ivarsson.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Flic(kor) som skevar : En genusvetenskaplig studie om bilderbokskaraktären Mamma Mu och hennes rörelse mellan förväntad och skev femininitet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Julia Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Skevhet; Mamma Mu; femininitet; flickforskning; ageplay; queer temporalitet;

    Sammanfattning : Analyzing character portrayals in picture books is a well-researched area in the humanities, not least in literature and gender studies. It fulfills an important function as these depictions can be seen as confirming or challenging hegemonic notions of gender and age. Specifically, this study concerns the picture book character Mamma Mu. LÄS MER

  3. 3. Naturen som arkivalie : Ett vidgat arkivbegrepp

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Sophia Nyberg; Julia Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Nature; Archival science; Phenomenology; Sami; Record; Immateriel cultural heritage; Landscape and language; living archive; Natur; Arkivvetenskap; Fenomenologi; Records continuum model; ett vidgat arkivbegrepp; levande arkiv; urfolk; samiskt kulturarv; klimatförändringar; kunskapsöverföring;

    Sammanfattning : Nature as a record  The aim of this study is to investigate how places in nature can fit into the description of a record and how nature itself can be seen as an archive. Many people have close relationships to places in nature and it's clear that immaterial cultural heritage is embedded in nature all around us. LÄS MER

  4. 4. Tillväxt på smågrisar med tre olika utfodringsstrategier

    M1-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Mimmi Infang-Franzén; Julia Löfman; [2022]
    Nyckelord :Pre-weaning; milking cups; weda nutrix; growth; different feeding strategy;

    Sammanfattning : Digivningsperioden lägger grunden för en lyckad avvänjning. Suggans mjölk är smågrisarnas huvudsakliga energikälla men är inte tillräcklig för att uppnå maximal tillväxtpotential och smågrisarna behöver därför tillskottsfoder (Ivarsson 2007). Traditionellt i Sverige sker tillskottsutfodring manuellt genom handutfodring. LÄS MER

  5. 5. To talk or actually take the walk: En kvantitativ studie om frikopplingsmönster bland styrelseledamöter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Jennifer Ivarsson; Julia Enander; [2021]
    Nyckelord :Decoupling; symbolic work; substantive work; gender diversity; woman on board; men on board; policies; donations.; Frikoppling; symboliska handlingar; substantiva handlingar; kvinnor i styrelsen; män i styrelsen; policys; donationer;

    Sammanfattning : Omvärldens krav och påtryckningar för förändring kan vara en svår utmaning för företag. Företagen måste frekvent reagera på politiska signaler, kritik och ny information. I vissa fall när omvärldens krav strider mot företagens interna effektivitetsbehov kan företagen påstå att de anpassar sig, fastän de inte gör det. LÄS MER