Sökning: "Julia Kjellberg"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Julia Kjellberg.

  1. 1. Digitala verktyg i skrivundervisningen : Lärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Prytz; Sebastian Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalaverktyg; skrivundervisning; skrivutveckling; lågstadiet; sociokulturellteori; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet samt om och hur lärarna anser att användandet av de digitala verktygen främjar elevernas skrivutveckling. För att uppnå studiens syfte genomfördes både observationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  2. 2. Säkerhetsrisker i molntjänster

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Felix Angtorp; Julia Kjellberg; [2022]
    Nyckelord :Cloud services; service users; service-provider; cyber security; cyber risk; Molntjänster; användare; leverantör; säkerhet; säkerhetsrisker;

    Sammanfattning : Användningen av molntjänster är utbredd bland företag idag, där den flexibilitet och tillgänglighet som erbjuds i molntjänster har påskyndat övergången från lokal datalagring och mjukvara. Tillämpningen av en tredjepartsleverantör för datalagring och användning av tjänster i molnet har skapat vissa farhågor om säkerhet och tillhörande risker. LÄS MER

  3. 3. Barriärer för hållbara investeringar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Benke; Filippa Kjellberg; Ida Svensson; [2021]
    Nyckelord :Barriärer; Gap; Hållbarhet; Intention; Attityd; Beteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Barriärer för hållbara investeringar Seminariedatum: 2021-06-02 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Julia Benke, Filippa Kjellberg, Ida Svensson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Barriärer, Gap, Hållbarhet, Intention, Attityd, Beteende Forskningsfråga: Vilka barriärer försvårar hållbara investeringar? Syfte: Studien syftar till att bidra med ny kunskap som ämnar att identifiera och förklara potentiella barriärer som försvårar förverkligandet av individens intention att investera hållbart samt identifiera möjliga förklaringar till varför det finns ett gap mellan hur individen vill agera och hur individen faktiskt agerar. Metod: Studien som är av kvalitativ karaktär har en abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Financial sponsors' impact on IPO underpricing: A comparison between venture capital and private equity investors

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Ebba Kjellberg; Julia Malinowski; [2021]
    Nyckelord :Initial Public Offering; Venture Capital; Private Equity; Underpricing;

    Sammanfattning : This study examines the difference in underpricing between venture capital- and private equity backed initial public offerings (IPOs). With a sample of 361 IPOs listed on the Nasdaq Nordic main market and Nasdaq Nordic First North Growth Market between January 2011 and December 2020, we show that several firm characteristics and IPO characteristics differ between venture capital backed and private equity backed issuers. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror jag har en del kunskap" : En diskurspsykologisk studie om förskollärares kompetens i flerspråkig språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Kjellberg; Josefine Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; flerspråkighet; modersmål; utbildningsspråk; socialkonstruktionism; diskursanalys; diskurspsykologi; utbildning; kompetens; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera förskollärares berättelser om hur de arbetar med flerspråkiga barns förutsättningar till en likvärdig utbildning i utbildningsspråket som i sitt modersmål, vilket besvaras genom forskningsfrågorna: hur berättar förskollärare att de ger barn med annat modersmål förutsättningar att utveckla utbildningsspråket? och hur berättar förskollärare om sin kompetens att bedriva modersmålsundervisning i förskolan? Genom problemområde vill vi med studien fördjupa oss i verksamma förskollärares berättelser om sin kompetens att bedriva en likvärdig utbildning i utbildningsspråket som i barnens modersmål. Då Palla och Roth (2018) ställer sig kritiska till om ansvaret enbart ligger på den enskilda förskolläraren eller om det behövs personalresurser som kan barnens modersmål som till exempel flerspråkig personal och tolk. LÄS MER