Sökning: "Just Noticeable Difference"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Just Noticeable Difference.

  1. 1. Jämförelse mellan platsgjuten och prefabricerad betongbyggnad i RFEM

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Andjela Janjic; Vanessa Bilic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The choice of buidling materials and the decisions that are made early on in the construction phasehave a great effect on the outcome of the project. Just like building materials, modeling is animportant part of every project and this degree project combines modeling with choosing buildingmaterials in order to compare two concrete buildings in a program called RFEM. LÄS MER

  2. 2. Towards the Development of Design Guidelines for Short Alert Sounds in a Retail Environment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Frisk Arfvidsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The design and noticeability of alert sounds have been widely researched and reported, furthermore, notification sounds are ubiquitous in both software and hardware product development. In an ongoing research project concerning the retail industry, we aim at designing short alert sounds that only grab attention from one group of customers, while others do not register the alerts: this particular aspect has to our knowledge not yet been studied. LÄS MER

  3. 3. Machine Learning Adversaries in Video Games : Using reinforcement learning in the Unity Engine to create compelling enemy characters

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Tim Nämerforslund; [2021]
    Nyckelord :Unity; Machine Learning; ML-Agents; Navigation Mesh; Challenge; Video Games; Unity; Maskininlärning; ML-Agents; Navigationsnät; Utmaning; Videospel;

    Sammanfattning : I och med att videospel blir mer avancerade, inte bara grafiskt utan också som konstform samt att dom erbjuder en mer inlevelsefull upplevelse, så kan det förväntas att spelen också ska erbjuda en större utmaning för att få spelaren bli ännu mer engagerad i spelet. Dagens spelare är vana vid fiender vars beteende styrs av tydliga mönster och regler, som beroende på situation agerar på ett förprogrammerat sätt och agerar utifrån förutsägbara mönster. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av SLAM och indirekt georefering av punktmolnsdata : En jämförselse mellan de två laserskannrarna Leica Scanstation P40 och Leica RTC 360 3D.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Markus Mattsson; Rikard Eng; [2020]
    Nyckelord :Laser scanning; Static SLAM; Leica RTC 360; Leica P40; Laserskanning; Statisk SLAM; Leica RTC 360; Leica P40;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie där två olika Laserskannrar jämförs. Dessa skannrar skiljer sig då de använder två skilda metoder för punktmolnsregistrering. Dessa två metoder är: SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) -baserad punktmolnsregistrering och punktmolnsregistrering med den indirekta två-stegs-metoden. LÄS MER

  5. 5. Lidar-based SLAM : Investigation of environmental changes and use of road-edges for improved positioning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Reglerteknik

    Författare :Oskar Karlsson; [2020]
    Nyckelord :lidar-slam; environmental; road-edges; gtsam; isam; evaluation; road-edge detector; ros; robot operating system; weather; rain; snow; rosnodes; slam; imu; ekf; extended kalmar filter; evaluation measures;

    Sammanfattning : The ability to position yourself and map the surroundings is an important aspect for both civilian and military applications. Global navigation satellite systems are very popular and are widely used for positioning. This kind of system is however quite easy to disturb and therefore lacks robustness. LÄS MER