Sökning: "KÖNSSTEREOTYPER"

Visar resultat 16 - 20 av 278 uppsatser innehållade ordet KÖNSSTEREOTYPER.

  1. 16. De könsambivalenta fotbollsspelarna i sociala medier : En kvalitativ tematisk innehållsanalys och en semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lovisa Hultgren; [2023]
    Nyckelord :representation; gender; social semiotics; football; instagram; representation; genus; socialsemiotik; fotboll; instagram;

    Sammanfattning : Sport coverage is a large part of the traditional media's content, and soccer is the sport that is covered the most. Today, social media offers a new arena where football is monitored, and football clubs now have the opportunity to construct their own coverage. LÄS MER

  2. 17. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om hur könskodad webbdesign kan uppfattas ur kvinnors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Stärner; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; könskodning; genus; webbdesign; inkluderande design;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del av människors vardag och webbsidor används dagligen av en stor del av befolkningen. Trots detta är det en övervägande andel män som skapar dessa webbsidor. Utvecklarnas normer och förväntningar formar ofta webbplatsers design. LÄS MER

  3. 18. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  4. 19. Leave no one behind : A Minor Field Study of what impact recruitment can have for gender equality for working women in Indonesia.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Alma Janzon; Elina Leandersson; [2023]
    Nyckelord :Recruitment; gender equality; equal opportunities; gender discrimination; social norms; stereotypes; Indonesia; mfs; minor field study; Sida; agenda 30; global goals; competence based recruitment; female leadership; rekrytering; jämställdhet; lika rättigheter; könsdiskriminering; sociala normer; stereotyper; könsstereotyper; Indonesien; mfs; minor field study; Sida; globala målen; kompetensbaserad rekrytering; kvinnligt ledarskap;

    Sammanfattning : Abstract  Background: In Indonesia and around the world, gender discrimination in employment practices is a pervasive and ongoing issue due to gender stereotypes and social norms. Organizations must therefore be aware of their influence, and how they through various stages of the recruitment process can reduce this prejudice. LÄS MER

  5. 20. Bygg och fastighetsbranschen - stora nog att tillsammans göra skillnad : En kvalitativ studie om hur könsstereotyper inom branschen motverkas, för ett jämlikt och jämställt samhälle

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Amelia Johansson; Nellie Malmros; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER