Sökning: "Kängström"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Kängström.

  1. 1. Lämning i förskolan : Anknytningsteoretiska perspektiv på pedagogers bemötande gentemot barnen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Kängström; Linnéa Josefsson; [2021]
    Nyckelord :lämning; anknytning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Studien behandlar ämnet anknytning utifrån ett förskoleperspektiv med fokus på pedagogers bemötande gentemot barnen i samband med lämningen på förskolan. Det som studeras är vad i pedagogernas bemötande som kan gynna en trygg anknytningsrelation mellan pedagog och barn. LÄS MER

  2. 2. Grammatik är en nödvändighet : En läroboksanalys med fokus på grammatiska strukturer

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Zandra Kängström; [2021]
    Nyckelord :Grammatik; grammatiska strukturer; engelska; form; funktion; läroboksanalys; andraspråksinlärning; utvecklingsstadier; engelsk grammatikinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka vilka grammatiska strukturer som förekommer i läroböcker för årskurs 4 och hur de följer utvecklingsstadierna för grammatikinlärning i engelska. Då det är vanligt att läromedel förekommer i skolans engelskundervisning är det därför relevant att göra en analys av grammatiska strukturer i tre textböcker som används i årskurs 4. LÄS MER

  3. 3. "Skönliltteraturen är mitt favoritläromedel" : En studie om hur grundlärare i svenska arbetar med boksamtal i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zandra Kängström; Angelica Lönn; Magdalena Rydersten; [2020]
    Nyckelord :Booktalk; litteraturetalk; Tengberg’s reading types; Langer’s performance worlds; Chamber’s conversation model; Teacher of Swedish; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Tengbergs läsarter; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på hur och varför svensklärare i årskurs 4–6 använder sig av boksamtal i sin undervisning. Tidigare forskning visar många fördelar för elevernas kunskapsutveckling genom att de får samtala om böcker och där är Chambers samtalsmodell i fokus. LÄS MER

  4. 4. Sköra äldre patienter på akutmottagningen : hur kan omhändertagandet förbättras?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ann-Caroline Kängström; Maria Lycksander; [2019]
    Nyckelord :frail older patients; emergency department; nursing; caring; nurse; improvements; focusgroup interview; sköra äldre patienter; akutmottagning; omvårdnad; omhändertagande; sjuksköterska; förbättringar; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : År 2030 beräknas var fjärde person i Sverige att vara 65 år eller äldre. Akutsjukvården är i dagsläget dåligt anpassad för att tillgodose de sköra äldres specifika behov. För att tillmötesgå de ökande behoven krävs nytänkande i omhändertagandet. Detta ställer stora krav på sjukvårdens kunskap om åldrandet och dess sjukdomar. LÄS MER

  5. 5. Trådlösa öppna nätverk : En undersökning om hur prestandan på accesspunkter påverkas när ett nätverk öppnas upp och blir publikt tillgängligt.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för informationssystem och -teknologi

    Författare :Tobias Kängström; [2017]
    Nyckelord :Wireless open networks; access point; spectrum analysis; Trådlösa öppna nätverk; accesspunkt; spectrumanalys;

    Sammanfattning : Hultsfreds kommun håller just nu på att föra över sina accesspunkter till ett nytt system som ska hantera dessa. I samband med detta, har de fått önskemål om att lägga upp ett öppet nätverk som personal och elever kan använda till sina privata enheter istället för att ta från sin surfpott. LÄS MER