Sökning: "Känsla av sammanhang"
Visar resultat 11 - 15 av 1392 uppsatser innehållade orden Känsla av sammanhang.
11. En kvalitativ studie om studenthälsans arbete med att främja studenters hälsa och aktörskap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat bland studenter vilket kan ha negativa effekter på kunskapsinhämtning och leda till att studenter skjuter upp sina studier. Forskning visar att risken finns att fler studenter inte fullföljer studietiden på grund av hälsoproblem. LÄS MER
12. Personlighetsaspekter och känsla av sammanhang
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Tidigare forskning har i stor utsträckning fokuserat på de traditionella personlighetsdimensionerna i Big Five-modellen (extraversion, omtänksamhet, samvetsgrannhet, neuroticism och öppenhet) och visat att finns ett samband mellan vissa av dessa dimensioner och en känsla av samhörighet (KASAM). Till exempel att extraversion och omtänksamhet relaterar till KASAM. LÄS MER
13. Kvinnors erfarenheter efter mastektomi : en litteraturöversikt med kvalitativ ansats
M1-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Globalt är bröstcancer den vanligaste cancerformen hos kvinnor, bröstcancer är den femte största cancerformen som leder till dödsfall. Diagnosen innebär stora omväxlingar för kvinnan vilket påverkar livskvaliteten. Den vanligaste behandlingen för att avlägsna cancern är mastektomi. LÄS MER
14. Relationen mellan känslan av sammanhang, empowerment och den psykosociala arbetsmiljön
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Arbetsrelaterad känsla av sammanhang (KASAM), empowerment och psykosocial arbetsmiljö (PSAM) är väletablerade begrepp. Det finns begränsad forskning om deras inbördes relation, dock har tidigare forskning konstaterat att höga nivåer av KASAM och empowerment är relaterad till god upplevelse av anställdas PSAM. LÄS MER
15. Känsla av sammanhang i samlingen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om förskollärares olika uppfattningar och erfarenheter av samling för barn i förskolan. För att samla in material som besvarar vårt syfte har åtta kvalitativa intervjuer med förskollärare använts som metod. LÄS MER