Sökning: "Kärnämne"
Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade ordet Kärnämne.
16. Attitudes and Expectations among Teachers and Students at a Vocational School
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Howell, Eva (2009). Attityder och förväntningar bland lärare och elever på en yrkesförberedande skola. (Attitudes and Expectations among Teachers and Students at a Vocational School). Skolutveckling och ledarskap,Lärarutbildningen, Malmö Högskola. LÄS MER
17. ”Jag tänker mycket när jag ritar, faktiskt…” : en undersökning om bildarbete i samverkan medämnesintegrering i gymnasieskolan
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka bildämnets potential som integreringsämne och studera hur estetiska lärprocesser som kunskapsform kan ta sig uttryck i gymnasieskolan. Undersökningen bygger på ett intervjumaterial där elever, lärare och skolledare från en gymnasieskola i Storstockholmsområdet berättar om sina erfarenheter kring ämnesintegrering med bildrelaterade kurser. LÄS MER
18. Framtidsväg eller helt fel väg? En kritisk studie av regeringens beslut att slopa kursen Estetisk verksamhet som kärnämne
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att göra en kritisk undersökning av regeringens beslut att slopa kursen Estetisk verksamhet som kärnämne i gymnasieskolan samt att beröra vikten av estetiska ämnen i skolan. Vidare syftar denna studie på att inte bara kritisera regeringens beslut, utan snarare försöka förstå hur man kommit fram till detta beslut. LÄS MER
19. Sju pedagogers syn på matematiksvårigheter i årskurs f-3
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta arbete syftar till att få klarlägga hur pedagoger från förskoleklassen upp till årskurs tre arbetar för att stödja barn med specifika svårigheter i matematik. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer för att få svar på våra frågor av två förskolepedagoger, två fritidspedagoger, två lärare och en specialpedagog. LÄS MER
20. Att bygga hus med matematik : Är det möjligt att integrera matematik med byggteori?
Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Denna uppsats handlar om integrationen mellan matematik och byggteori på byggprogrammet på Rönninge gymnasium. Den tar upp tidigare forskning och aktuella utredningar som fastslår att yrkesräkning och infärgning av matematik i praktiska gymnasieprogram gör att eleverna lär sig mycket bättre. LÄS MER