Sökning: "Könsöverskridande"

Visar resultat 21 - 25 av 134 uppsatser innehållade ordet Könsöverskridande.

  1. 21. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Artur Artborg; [2021]
    Nyckelord :Didaktisk potential; Litterär kompetens; Värdegrund; Svenskämnet; Gymnasieundervisning; Litteraturundervisning; Mobbning; Diskriminering; Manga; Anime; A Silent Voice;

    Sammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER

  2. 22. Från anonym till androgyn: En kvalitativ studie om varumärkesgenus och androgynitet i varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Stjernström; Fanny Klingvall; [2021]
    Nyckelord :androgynitet; modevarumärke; multimodal analys; socialsemiotik; symbolisk varumärkeskommunikation; varumärkesgenus; varumärkespersonlighet; androgyny; brand gender; brand personality; fashion brand; multimodal analysis; social semiotics; symbolic brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Traditional binary gender stereotypes are increasingly being challenged by gender fluid expressions in an ongoing global societal shift that is particularly noticeable in Sweden. Parallel with this societal change, previous research on how brands communicate gender expressions is also being challenged, which enables an increased number of brand gender positions. LÄS MER

  3. 23. Pojkar i klänning : En studie om genusordning och könsidentitet i barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Felicia Björklund; [2021]
    Nyckelord :children s literature; gender identity; gender order; norm criticism; barnlitteratur; genusordning; könsidentitet; könsöverskridande; normkritik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur pojkar i klänning gestaltas i barnlitteratur. Syftet är att ur ett normkritiskt perspektiv synliggöra hur genusnormer bryts och upprätthålls. Studiens datainsamling består av kvalitativ text- och bildanalys av tre stycken barnböcker som riktar sig till barn i åldern 3–6 år. LÄS MER

  4. 24. Den passiva pojken och den aktiva flickan : En komparativ analys av kön i sex utvalda böcker i serien om LasseMajas Detektivbyrå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lind; Frida Wahrby; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; kön; didaktisk potential; komparativ textanalys; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kön framställs i sex utvalda böcker ur serien om LasseMajas Detektivbyrå, samt om det sker en förändring över tid, med främsta fokus på den första respektive senaste boken, med syfte att diskutera böckernas didaktiska potential. Studien utgår från ett genusperspektiv samt följande två forskningsfrågor: Hur framställs karaktärerna utifrån ett genusperspektiv?, Hur förändras framställningen av kön från den första till den senaste boken? Studien utgår från en kvalitativ textanalys med ett vidgat textbegrepp som metod, där sex böcker i serien om LasseMajas Detektivbyrå har analyserats. LÄS MER

  5. 25. “Hör man tillräckligt många gånger att man är fel, så tror man att det är så” - En kvalitativ studie om transpersoners perspektiv på utsatthet för hatbrott

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lisa Larsson; Josefine Ellneskog; [2021]
    Nyckelord :Hatbrott; transpersoner; utsatthet; påverkan; minoritetsstress; spegeljaget; strukturellt våld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur transpersoner från deras egna perspektiv diskuterar utsatthet för hatbrott och den eventuella påverkan det medför. Syftet baserades dels på ett nyligen tillkommit hatbrottsmotiv för könsöverskridande identitet och uttryck samt dels en brist på kvalitativ forskning om hatbrott mot transpersoner. LÄS MER