Sökning: "Könsdiskriminerande reklam"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Könsdiskriminerande reklam.

  1. 16. Könsdiskriminerande reklam – varför är den fortfarande tillåten?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Nina Bengtsson; [2013]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den könsdiskriminerande reklamen har diskuterats under många år och varit under utredning ett flertal gånger. Syftet med denna uppsats är att ta reda på om det behövs lagstiftning som förbjuder könsdiskriminerande reklam eller om en sådan lag skulle vara grundlagsstridig. LÄS MER

  2. 17. Marknadsföringsetik : Unga konsumenters reaktioner på könsdiskriminerande marknadsföring

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Emma Arvidsson; [2011]
    Nyckelord :marknadskommunikation; könsdiskriminerande reklambudskap; sexistisk reklam; schabloniserande reklam;

    Sammanfattning : En ständig konkurrens har gjort att det för företag gäller att utforma marknadsföring som uppmärksammas mer än andras, vilket medfört att de improviserar och ibland går över etiska riktlinjer. Könsdiskriminerande inslag är ett resultat av dessa improvisationer och det har ur samhällsperspektiv bidragit till ökat våld och en negativ syn på dagens idealkropp, samtidigt som det ur ett företagsperspektiv kan leda till att en negativ attityd skapas till marknadsföringen. LÄS MER

  3. 18. Könsdiskriminerande reklam : en jämförande studie av ERK: s och gemene mans åsikt

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Marie Eldh; Sara Luttrup; Karin Olsson; [2008]
    Nyckelord :Könsdiskriminerande reklam; Schabloniserande reklam; ERK;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att analysera och beskriva gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande reklam i jämförelse med ERK: s uttalande. Detta har vi gjort genom en empirisk studie där två valda reklamkampanjer som blivit behandlade av ERK visats för gemene man. LÄS MER

  4. 19. Marknadsföring i MFL:s gränsland - något om god marknadsföringssed i rättslig och utomrättslig bemärkelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Samuel Rempe; [2007]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett ramverk av olika bestämmelser, riktlinjer och instanser verkar idag för att tillförsäkra en hög, etisk standard på marknadsföringsåtgärder i Sverige. Regleringen är delvis av rättslig karaktär, men utgörs också av utomrättsliga normer - utvecklade av näringslivet självt - vars efterlevnad tillförsäkras genom olika s.k. LÄS MER

  5. 20. Vilka lagar och regler täcker stötande och könsdiskriminerande reklam? : Behövs ytterliggare reglering på området?

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Mattias Gülger; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER