Sökning: "Könsmedveten"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Könsmedveten.

  1. 1. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Maja Lipnicevic; [2021]
    Nyckelord :Kemi; jämställdhet; nationella proven; kvantitativ analys; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhetsintegrering i trafikplanering : En fallstudie av tre kommuners integrering av genusperspektiv i detaljplaner för nya resecentrum.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Amanda Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; genusperspektiv; resecentrum; detaljplanearbete; trafikplanering;

    Sammanfattning : Samhället vi lever i idag har flertal problem som behöver åtgärdas innan vi kan kalla det för jämställt. Kvinnors inflytande i samhället är signifikant mindre än mäns och den fysiska planeringen har förutsättningar för att styra utvecklingen i rätt riktning där såväl mäns som kvinnors villkor synliggörs. LÄS MER

  3. 3. GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jan Kielar; Ninis Restiana Karlsson; [2017-03-07]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; könsmedveten pedagogik; normkritisk pedagogik; prestation; moderna språk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. LÄS MER

  4. 4. En studie om pedagogers uppfattning om mobbning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marika Wärnehult; [2017]
    Nyckelord :Mobbning; Genus; Könsmedveten pedagogik; Traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att bidra med kunskap om hur pedagoger uppfattar mobbning och genus samt hur hantering av mobbning utifrån ett genusperspektiv sker i förskolan. Det har gjorts sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har olika förutsättningar, bakgrund och utbildning för att låta de formulera sina åsikter och uppfattningar kring mobbning och genus i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Inkorporering av FN:s kvinnokonvention -ett sätt att stärka kvinnors rättigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Annamaria Liljequist Aspelund; [2015]
    Nyckelord :folkrätt; public international law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : SUMMARY This study aims to examine whether the UN Convention on the Elimination of Discrimination Against Women (CEDAW) should be incorporated into Swedish law, in order to enhance equality between women and men. This study discusses the anti-discrimination standard of CEDAW and the status of the convention in Sweden. LÄS MER