Sökning: "Könsnormer i media"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Könsnormer i media.

  1. 1. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilde Hellquist; Kajsa Norén; [2024]
    Nyckelord :Doping; scandal reporting; gender; news reporting; stereotypes; Dopning; skandalrapportering; genus; nyhetsrapportering; stereotyper;

    Sammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER

  2. 2. Hur porträtteras kvinnliga mördare i tidningar? : En kvalitativ innehållsanalys om kvinnor dömda för mord i Sverige under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emmy Abrahamsson; Clara Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga mördare; könsnormer; ridderlighetsteorin; det idealiska offret förövaren; tidningsartiklar; porträttering;

    Sammanfattning : The way the news media portray their subject can easily alter a person´s perception. They can for example affect whether criminals will be hated or be seen as a victim by society. The purpose of the study was to examine how women who were convicted of murder in Sweden during the 2000 century, are portrayed in Swedish newspapers. LÄS MER

  3. 3. Unpacking Representations of Masculinity in the Digital Age: A Case Study of Andrew Tate’s TikTok Presence. : Investigating Content of Andrew Tate as a Catalyst for Shifting Gender Norms and Identity Expression: A Qualitative, Multimodal Critical Discourse Analysis of Andrew Tate’s TikTok Influence and Gender Representations.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Gabriel Frejsjö; Noah Wernersson Birgersson; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; gender roles; social media; Andrew Tate; TikTok; stereotypes; Maskulinitet; könsroller; sociala medier; Andrew Tate; TikTok; stereotyper;

    Sammanfattning : This thesis deals with topics such as masculinity, stereotypes, social media and influencers. The area of interest for the authors is how masculinity and stereotypes can be represented within social media. To investigate this, six TikTok videos of Andrew Tate have been selected. LÄS MER

  4. 4. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  5. 5. Hur slutar berättelsen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fanny Nilsson; Eleonora Bladh; [2022]
    Nyckelord :digital varumärkeskommunikation; storytelling; onlinedejting; extern kommunikation; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tinder is one of the world's leading online dating platforms, and they have become known for its "Swipe right" invention. Bumble has the same founder as Tinder but focuses on challenging the rules of dating and giving women control over online dating. LÄS MER