Sökning: "Könsroller i dagens samhälle"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Könsroller i dagens samhälle.
1. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER
2. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER
3. Att vara kvinna och mamma utifrån en kriminell livsstil : En kvalitativ studie om hur kvinnoideal och moderideal påverkar en före detta kriminell kvinnas livsstil
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur före detta kriminella kvinnor upplever samhällets attityder gentemot deras roll som kvinna och kriminell. Uppsatsen ämnar vidare att undersöka hur det utifrån kvinnors perspektiv kan anses vara skamfullt att begå brottsliga handlingar och på vilket sätt, samt bringa en ökad förståelse för hur det är att vara kvinna och kriminell utifrån samhällets normativa förväntningar. LÄS MER
4. Lärares föreställningar om kön i bildklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap kring hur lärares könsroller framträder i klassrum och i undervisning av manliga och kvinnliga lärare. Med en genusteoretisk utgångspunkt analyseras begreppen kön, könsroller och genus utifrån bland annat Butler (2007), Hirdman (2003) samt Connell (2006). LÄS MER
5. Strikingly feminine - En kritisk diskursanalys av genusbias inom historisk självskadeforskning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Den unga, ångestfyllda tonårsflickan som skär sig i armarna är en väletablerad kulturell figur. Så väletablerad att hon har en given och exklusiv plats inom forskningsfältet självskada, även om nya rön kontinuerligt läggs fram som beskriver en annan verklighet. LÄS MER