Sökning: "Könsroller och kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden Könsroller och kommunikation.

  1. 1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hellqvist; Daniel Rydberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Genus; kön; genusperspektiv; fritidshem; könsnormer; queerteori; pojkar; flickor; lärare; elev; relationellt perspektiv; könsroller.;

    Sammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Unpacking Representations of Masculinity in the Digital Age: A Case Study of Andrew Tate’s TikTok Presence. : Investigating Content of Andrew Tate as a Catalyst for Shifting Gender Norms and Identity Expression: A Qualitative, Multimodal Critical Discourse Analysis of Andrew Tate’s TikTok Influence and Gender Representations.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Gabriel Frejsjö; Noah Wernersson Birgersson; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; gender roles; social media; Andrew Tate; TikTok; stereotypes; Maskulinitet; könsroller; sociala medier; Andrew Tate; TikTok; stereotyper;

    Sammanfattning : This thesis deals with topics such as masculinity, stereotypes, social media and influencers. The area of interest for the authors is how masculinity and stereotypes can be represented within social media. To investigate this, six TikTok videos of Andrew Tate have been selected. LÄS MER

  4. 4. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER