Sökning: "Könsroller svensk film"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Könsroller svensk film.

  1. 1. Frun tar väl lite sött : En kvantitativ och kvalitativ analys av svensk film utifrån ett genusperspektiv mellan åren 1951–1977.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margurite Sandersson; [2020]
    Nyckelord :Alkohol; Genus; Filmanalys; Könsroller; Kvinna; Man; 1950; 1960; 1970.;

    Sammanfattning : The years 1950 - 1970 can be seen as a social, economic and political liberation for the Swedish woman. There is a debate about women's emancipation and that the classic Swedish housewife is considered outdated which inhibits the growth of society. During the same period, “Motboken” is abolished in the year of 1955. LÄS MER

  2. 2. Svenska filmer: En spegelbild av det svenska samhället? : En kvalitativ studie om framställning av minoritetsgrupper.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Vujisic; Catalina Avila; [2018]
    Nyckelord :Movies; intersectionality; discoursive psychology; representation; minority groups; minorities; stereotypes; Minoritetsgrupper; diskurspsykologi; intersektionalitet; svensk film; klass;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker minoritetsgruppers representation och framställning i svenska filmer. De studieobjekt som har analyserats är En underbar jävla jul och Sällskapsresan 2. Dessa filmer utkom i två olika tidsperioder, den ena 2015 (En underbar jävla jul) och den andra 1985 (Sällskapsresan 2). LÄS MER

  3. 3. Kvinnan: moder eller sexobjekt? : En studie om hur kvinnor framställs i svensk komedifilm under 1970-talet och 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Antonia Andersson; [2014]
    Nyckelord :Kvinnliga stereotyper; feministisk filmteori; 1970-tal; 1990-tal; komedifilm; svensk film; kön; genus; sexualitet; könsnormer; könsroller;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dansk och svensk reklamutformning ur ett kulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Therese Barnekow; Sofia Jonsson; Jessica Knutsson; Karin Wendt; [2003]
    Nyckelord :reklamutformning; kultur; dansk; svensk; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : För att effektivt utforma reklam samt integrera denna över nationsgränser är det viktigt att ha en god förståelse för vad som skiljer ländernas kulturer åt. Det är dessutom viktigt att kunna hantera dessa skillnader för att nå fram med det tilltänkta budskapet. LÄS MER