Sökning: "Könsstereotypa normer"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Könsstereotypa normer.

  1. 1. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Larsson; Marcus Skymberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Genus; diskurs; pedagogiskt ledarskap; feministisk poststrukturalism; fritidshem; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens utformning. Genom att använda kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har vi intervjuat fyra kvinnliga och tre manliga grundlärare i fritidshem om hur de beskriver sig själva och andra som pedagogiska ledare utifrån en genusdiskurs. LÄS MER

  3. 3. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Eriksson; Maria Bohjort Thyr; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; kön; jämställdhet; identitetsskapande; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER

  5. 5. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER