Sökning: "Könsstereotypa roller"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Könsstereotypa roller.

  1. 1. Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Larsson; Marcus Skymberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Genus; diskurs; pedagogiskt ledarskap; feministisk poststrukturalism; fritidshem; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens utformning. Genom att använda kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har vi intervjuat fyra kvinnliga och tre manliga grundlärare i fritidshem om hur de beskriver sig själva och andra som pedagogiska ledare utifrån en genusdiskurs. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns fria lek : En studie om pedagogers arbete med yrken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Modén; Marie-Louise Andersson; [2022]
    Nyckelord :Gender stereotype occupational patterns; preschool children; preschool teachers; gender; career counseling; könsstereotypa yrkesmönster; förskolebarn; förskolepedagoger; genus; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate how teachers and teaching assistants work with gender roles and vocational pattern among the children in preschool. To find out, a qualitative survey was conducted in the form of 11 interviews with preschool teachers and assistant personnel, who worked with children aged 1-6 years. LÄS MER

  3. 3. Kvinnor och män i historieläroböcker : En normkritisk textanalys av läroböcker i historia för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; normer; stereotyper; läromedelsgranskning; historia; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken sorts historia som förmedlas genom historieläroböcker för årskurs 4-6 utifrån kön och genus. Detta görs utifrån ett normkritiskt perspektiv samt Hirdmans genusteori. LÄS MER

  4. 4. Bemötande av patienter med långvarig smärta ur ett genusperspektiv En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Atterskog; Sara Lukka; [2021]
    Nyckelord :Långvarig smärta; Sjuksköterskans bemötande; Könsstereotypa roller; Könsskillnader; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Cirka 35% av Sveriges befolkning lever med långvarig smärta (LS) och de ges olika bemötanden byggda på subjektiva bedömningar av vårdpersonalen samt baserat på hur patienten hanterar sin kroniska smärta. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur kvinnor respektive män med LS bli bemötta inom vården. LÄS MER

  5. 5. Man kan ju vara tjej och kille! : - En kvalitativ studie om barnlitteratur som verktyg för arbetet med barns könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Merve Kaya; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; könsnormer; normer; genus; poststrukturalistisk teori; observation; intervju;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur barns könsnormer synliggörs i mötet med barnlitteratur som ifrågasätter könsstereotypa roller, samt hur förskollärare bemöter och reflekterar kring barnens frågor och funderingar om könsnormer. I studien har jag utgått ifrån att studera en förskollärare och hens sätt att arbete med könsnormer kopplat till barnlitteratur. LÄS MER