Sökning: "Könsstereotyper."

Visar resultat 21 - 25 av 278 uppsatser innehållade ordet Könsstereotyper..

  1. 21. Länge leve den feministiska rakhyveln...eller? : En multimodal kritisk diskursanalys av Billie Inc:s reklamfilmer på YouTube

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Callaghan; Vilma Grahn Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; genuskonstruktioner; kommodifierad feminism; postfeminism; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Youtube;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur feministiska budskap kommodifierar och exploaterar marknadsföring riktat till kvinnor, även kallat femvertising. Detta har gjorts genom en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) av det amerikanska rakhyvelföretaget Billie Inc:s två reklamfilmer Project body hair från 2019 och Think of a woman från 2021. LÄS MER

  2. 22. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  3. 23. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Gottberg; Lina Eklund; [2023]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv; litteraturdidaktik; normkritik; skönlitteratur; stereotyper; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER

  4. 24. Finns det könsneutrala frizoner? : Kvinnliga chefers upplevelser av ledarskap och kön på en kvinnodominerad arbetsplats.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Louise Linder; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; Kön; Genus; Kvinnodomminerad arbetsplats; hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar dynamiken av könsskapande i kvinnodominerade arbetsmiljöer, särskilt inom hälso- och sjukvården, genom semistrukturerade intervjuer med kvinnliga chefer. Genusforskning har tydligt visat att organisationer fungerar som plattformar för könskapande, där även kvinnodominerade arbetsplatser inte undgår könsordningens inflytande. LÄS MER

  5. 25. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER