Sökning: "Könsstereotypisk"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade ordet Könsstereotypisk.

  1. 11. Fostra, vårda, vakta : En kvalitativ studie om kriminalvårdares möjligheter att uppnå Kriminalvårdens huvudsakliga samhällsuppdrag i en könsstereotypisk miljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sara Nordgren; [2019]
    Nyckelord :kriminalvårdare; makt; kön; byråkrati;

    Sammanfattning : Arbetet som kriminalvårdare handlar inte enbart om att övervaka kriminella personer på anstalter. Det handlar även om att motivera, förändra intagnas beteenden, vägleda, trösta, säkerställa vardagen samt påvisa vad som är rätt eller fel och tilldela intagna konsekvenser vid överträdelser. LÄS MER

  2. 12. Vilken roll har samhället givit dig? - Könsstereotypa uppdelningar i ett diskriminerande språk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Weronika Dudzik; Viktoria Kjeldsen; [2018-05-31]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det finns en tydlig uppdelning i binära kön vilket leder till könsstereotyper samt diskriminering. Studiens syfte var därför att undersöka stereotypa könsroller i språket. En enkät skickades ut via sociala medier, mejl och till Göteborgs universitets studentpool från Psykologiska institutionen. LÄS MER

  3. 13. Vit, smal och rik : En kvalitativ undersökning av hur kvinnan porträtteras i reklambilden för skönhetsprodukter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sanne Uvelind; [2018]
    Nyckelord :könsstereotypisk reklam; kvinnans representation; sexistisk reklam; rasistisk reklam; brand activism; male gaze; jämställd reklam; syftesdriven reklam; reklamens förändring;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed some light on the stereotypical ways of portraying women in advertising. The thesis studies and analyses the eventual change in the perception of the woman in pictures for advertising, but also investigates the change in the business of marketing and advertising. LÄS MER

  4. 14. DET OMVÄNDA PRESIDENTVALET En kvalitativ studie om medieporträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ivana Milovanovic; Julia Persson; [2017-02-15]
    Nyckelord :Hillary Clinton; Donald Trump; amerikanskt val; politik; genus; könsstereotyper; nyhetsmedier; porträttering; textanalys.;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 51 Antal ord: 18 006 Nyckelord: Hillary Clinton, Donald Trump, amerikanskt val, politik, genus, könsstereotyper, nyhetsmedier, porträttering, textanalys. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida det finns skillnader och likheter i porträtteringen av Hillary Clinton och Donald Trump i svenska medier inför presidentvalet 2016. LÄS MER

  5. 15. Könsstereotyper i Reklam : Motivering och påverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emma Andersson; [2017]
    Nyckelord :Genus; könsroll; könsstereotyp; varumärke; attityd; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att diskutera anledningen till användningen av könsstereotyper inom marknadsföring samt undersöka om detta påverkar varumärkets image, attityd till företaget samt konsumenternas köpbeteende. Undersökningen sker utifrån ett företagsperspektiv. LÄS MER