Sökning: "Köpval"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Köpval.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja Påverkande faktorer och deras samband till svenska konsumenters betalningsvilja av MSC-certifierad fisk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilie Westerberg; Sissa Erlandsson; Josefin Jonasson; [2022-07-01]
    Nyckelord :MSC; betalningsvilja WTP ; prispremie; miljöcertifiering; fiske; konsumentbeteende; grönt konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Överfiskets problematik har sedan länge varit en omtalad och oroande punkt i hållbarhetsdiskussionen. Som ett gensvar till detta har miljöcertifieringar utvecklats för att ge incitament för hållbart fiske. Det mest etablerade certifieringssystemet för vildfångad fisk är the Marine Stewardship Council (MSC). LÄS MER

  2. 2. Designförslag för hur övertygande designprinciper kan motivera till hållbara köpval vid e-handel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Amela Mujasevic; Alexander Helmersson; [2021]
    Nyckelord :Persuasive design; persuasive technologies; persuasive systems design; ecommerce; sustainable consumer behavior; sustainable products; motivation; Persuasive design; persuasive technologies; persuasive systems design; e-commerce; sustainable consumer behavior; sustainable products; motivation.; Övertygande design; övertygande teknologier; persuasive systems design; ehandel; hållbart konsumentbeteende; hållbara produkter; motivation;

    Sammanfattning : Med klimatförändringar som hotar människor, djur och natur, är frågan om ekologiskhållbarhet växande, speciellt inom konsumtion. Konsumtion lämnar idag ett stort miljö avtryck från produktion, konsumtion och leveranser, och i takt med att samhället blir mer digitaliserat, är det allt fler köp som sker via e-handeln. LÄS MER

  3. 3. Effekten av elektronisk Word of Mouth inom ett onlineforum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Emil Åsén; [2018]
    Nyckelord :Electronic Word of Mouth; online; forum; purchase decision; digital; product information.; Elektronisk Word of Mouth; onlineforum; köpval; digital; produktinformation.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur elektronisk Word of Mouth i ett onlineforum påverkar besökares köpval. Tidigare studier har fokuserat på att identifiera potentiella faktorer som kan ha en påverkan på köpval inom onlineforum. Men det har ej undersökts hur besökare av onlineforum uppfattar effekten på köpval. LÄS MER

  4. 4. Vilken mjölk är du? En studie om konsumenters köpval i mjölkkylen.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Dania Todaro Zander; Indianna Bica; [2015]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Belöningssystem - En studie om butikssäljares preferens av belöningssystem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Mona Nemati; Sofie Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :belöningssystem; butikssäljare; fast lön; motivation; provision;

    Sammanfattning : Titel:                     Belöningssystem - En studie om butikssäljares preferens av belöningssystem  Problem:             Belöningssystem, vilket inkluderar lön, är ett styrmedel som uppmuntrar anställdas beteende och utförda arbetsinsatser. Vid utformande av belöningssystem ställs företag inför komplicerade frågor där de måste ta hänsyn till just deras anställda och verksamhetens unika situation. LÄS MER